Rozdział I
Założenia ogólne
Rozdział II
Cele i zadania szkoły
§ 2
1.Misja szkoły
„Naszym celem jest nie tylko rozwijanie umysłów za pomocą nauk i umiejętności, lecz także uszlachetnianie serc i dusz.”
2.Sylwetka naszego absolwenta.
W wyniku oddziaływań edukacyjnych uczeń kończący naszą szkołę jest:
1) dobrze przygotowany do nauki w gimnazjum
2) krytyczny wobec siebie i otoczenia
3) aktywnie uczestniczy w czynieniu dobra , potrafi przeciwstawić się złu
4) ma szacunek dla samego siebie, innych ludzi i przyrody
5) umie współdziałać i współpracować w grupie
6) szanuje tradycje , kulturę i zwyczaje rodziny , regionu i kraju
7) rzetelnie pracuje i ma szacunek do pracy
8) umiejętnie kontaktuje się z innymi
9) szanuje zdrowie swoje i innych,
10) odpowiedzialny, zaradny
3. Wizja szkoły
1) Jesteśmy szkoła twórczą, która w oparciu o przyjazną atmosferę i partnerstwo wspomaga rozwój każdego ucznia.
2) Stwarzamy uczniom optymalne warunki do harmonijnego rozwoju , zdobywania wiedzy i umiejętności.
3) Mamy wysoko wykwalifikowaną kadrę pedagogiczną, która ciągle się doskonali i dokształca.
4) Stwarzamy bezpieczne warunki pobytu w szkole.
5) Przyjmujemy uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych, wspomagamy ich rozwój na zajęciach lekcyjnych i specjalistycznych.
6) Kultywujemy polską tradycję korzystamy z dziedzictwa kulturowego miasta i regionu.
7) Organizujemy wszechstronną pomoc potrzebującym uczniom, obejmujemy działaniami profilaktycznymi wszystkich uczniów
8) Oferujemy szeroki zakres zajęć pozalekcyjnych i rekreacyjnych .
9) Promujemy działalność szkoły i jej osiągnięcia w środowisku lokalnym i w regionie.
10)Unowocześniamy i uzupełniamy bazę oraz wyposażenie szkoły. 11)Współpracujemy ze środowiskiem uczniów
§ 3
Cele szkoły:
1) Zapewnia uczniom pełny rozwój umysłowy , moralno-emocjonalny i fizyczny w zgodzie z ich potrzebami i możliwościami psychofizycznymi w warunkach poszanowania ich godności osobistej oraz wolności światopoglądowej i wyznaniowej .
2) Umożliwia zdobywania wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły, zapewniając bezpłatne nauczania w zakresie ramowych planów nauczania.
3) Stwarza środowisko wychowawcze sprzyjające realizacji celów i zadań określonych w „Programie Wychowawczym Szkoły „ stosownie do wieku uczniów .
4) Udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
5) Uwzględnia indywidualne potrzeby uczniów.
6) Sprawuje opiekę nad uczniami niepełnosprawnymi, organizując nauczanie indywidualne oraz klasy integracyjne.
7) Umożliwia rozwijanie zainteresowań i zdolności uczniów , realizuje indywidualne programy nauczania oraz ukończenia szkoły w skróconym czasie.
8) Udziela pomocy uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji materialnej.
9) Zapewnia uczniom opiekę pedagogiczną i zdrowotną oraz pełne bezpieczeństwo w czasie zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych organizowanych przez szkołę poprzez nauczycieli , pedagogów specjalnych, pedagoga ogólnego, logopedów, higienistkę i innych.
Szkoła w zakresie nauczania, co stanowi jej zadanie specyficzne, zapewnia uczniom w szczególności:
1)Naukę poprawnego i swobodnego wypowiadania się, pisania i czytania ze zrozumieniem.
2)Poznawanie wymaganych pojęć i zdobywania rzetelnej wiedzy na poziomie umożliwiającym co najmniej kontynuację nauki na następnym etapie kształcenia.
3) Dochodzenia do zrozumienia, a nie tylko do pamięciowego opanowania
przekazywanych treści.
4)Rozwijanie zdolności dostrzegania różnego rodzaju związków i zależności/ przyczynowo -skutkowych, funkcjonalnych, czasowych i przestrzennych itp.\
5)Rozwijanie zdolności myślenia analitycznego i syntetycznego.
6)Traktowanie wiadomości przedmiotowych, stanowiących wartość poznawcza sama w sobie, w sposób integralny, prowadzący do lepszego zrozumienia świata, ludzi i siebie;
7)Poznawanie zasad rozwoju osobowego i życia społecznego.
8)Poznawanie dziedzictwa kultury narodowej postrzeganej w perspektywie kultury europejskiej.
W szkole uczniowie powinni kształcić swoje umiejętności wykorzystywania zdobytej wiedzy, aby w ten sposób lepiej przygotować się do pracy w warunkach współczesnego świata. Nauczyciele stwarzają uczniom warunki do nabywania następujących umiejętności.
1) Planowania, organizowania i oceniania własnej nauki, przyjmowania za nią coraz większej odpowiedzialności.
2) Skutecznego porozumiewania się w różnych sytuacjach, prezentacji własnego punktu widzenia i uwzględnienia poglądów innych ludzi, poprawnego posługiwania się językiem ojczystym, przygotowania do publicznych wystąpień;
3) Efektywnym współdziałania w zespole i pracy w grupie, budowania więzi międzyludzkich, podejmowania indywidualnych i grupowych decyzji, skutecznego działania na grupie zachowania obowiązujących norm;
4) Rozwiązywania problemów w twórczy sposób.
5) Poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną.
6) Odnoszenia praktyki zdobytej wiedzy oraz tworzenia i potrzebnych doświadczeń i nawyków.
Nauczyciele w swojej pracy wychowawczej, wspierając w tym zakresie obowiązki rodziców, powinni zmierzać do tego, aby uczniowie w szczególności:
1) Znajdowali w szkole środowisko wszechstronnego rozwoju osobowego /w wymiarze intelektualnym, psychicznym, społecznym, zdrowotnym estetycznym, moralnym, duchowym/
2) Rozwijali w sobie dociekliwość poznawczą, ukierunkowaną na poszukiwanie prawdy, dobra i piękna na świecie.
3) Mieli świadomość życiowej użyteczności zarówno poszczególnych przedmiotów szkolnych, jak i całej edukacji na danym etapie.
4) Stawali się coraz bardziej samodzielni w dążeniu do dobra w jego wymiarze indywidualnym i społecznym, godząc umiejętnie dążenie do dobra własnego z wolnością innych.
5) Poszukiwali, odkrywali i dążyli na drodze rzetelnej pracy do osiągnięcia wszelkich celów życiowych i wartości ważnych dla odnalezienia własnego miejsca na świecie.
6) Uczyli się szacunku dla dobra wspólnego jako podstawy życia społecznego oraz przygotowali się do życia społecznego oraz przygotowali się do życia w rodzinie, społeczności lokalnej i w państwie.
§ 4
Sposób wykonywania zadań szkoły .
§ 5
1. Zakres i sposób wykonywania zadań opiekuńczych szkoły uwzględnia obowiązujące w szkołach ogólne przepisy BHP.
2. Szkoła określa następujące zasady sprawowania opieki nad uczniami podczas zajęć lekcyjnych oraz pozalekcyjnych:
1) Opiekę nad uczniami w szkole podczas zajęć obowiązkowych, nadobowiązkowych oraz pozalekcyjnych sprawuje nauczyciel prowadzący zajęcia,
2) Podczas nieobecności nauczyciela wskutek choroby lub innych ważnych przyczyn dyrektor zmienia organizację pracy uczniów, która uwzględniona jest w księdze zastępstw na tablicy ogłoszeń oraz w dzienniku lekcyjnym:
a) dyrektor wówczas powierza opiekę nad uczniami innemu nauczycielowi w ramach zastępstwa lub
b) dzieli klasę na mniejsze zespoły i powierza opiece nauczycielom prowadzącym zajęcia w równoległych klasach
c) w wyjątkowych przypadkach zwalnia uczniów z ostatnich zajęć
d) wychowawca klasy informuje uczniów o bieżących zmianach w organizacji pracy.
3) Nauczyciel /wychowawca/ prowadzący zajęcia sprawdza czy miejsce ich prowadzenia nie stwarza zagrożenia dla uczniów ,
dostrzeżone zagrożenie musi być usunięte lub zgłoszone dyrekcji szkoły
4) W pracowniach i salach lekcyjnych o zwiększonym ryzyku wypadku / technika, informatyka, sala gimnastyczna / musi być opracowany regulamin , zawierający zasady bezpieczeństwa, umieszczony w widocznym miejscu , z którym uczniowie są zapoznani każdorazowo na początku roku szkolnego /
5) W pomieszczeniach , o których mowa wyżej uczniowie nie mogą przebywać bez opieki nauczyciela lub wychowawcy ,
6) Nauczyciel zobowiązany jest do systematycznej kontroli obecności uczniów podczas każdej lekcji oraz reagowania na samowolne opuszczenie przez nich zajęć,
7) Uczeń może być zwolniony z lekcji do domu po uprzednim doręczeniu nauczycielowi lub wychowawcy klasy stosownego zaświadczenia od rodziców w razie wywołania lub zwolnienia ucznia z lekcji przez rodzica , innego nauczyciela , bądź pracownika szkoły , opiekę nad uczniem przejmuje w/w osoba.
8) Po zakończeniu zajęć w danym dniu nauczyciel odprowadza uczniów do szatni.
9) W czasie stwierdzenia choroby (ból głowy, żołądka itp.) bądź innych dolegliwości zdrowotnych u ucznia - przez szkolny personel medyczny uczeń może być odesłany do domu po uprzednim skontaktowaniu się z jego rodzicami.
10) O podjętej decyzji szkolna służba zdrowia informuje nauczyciela wychowawcę bądź nauczyciela prowadzącego zajęcia.
11) Jeżeli kontakt z rodzicami jest niemożliwy, uczeń pozostaje w szkole, pod opieką szkolnej służby zdrowia, aż do chwili zakończenia lekcji, a następnie, jeżeli stan chorego nie pozwala na samodzielny powrót do domu, powrót ten winien nastąpić pod opieką przedstawiciela szkolnej służby medycznej lub pracownika szkoły.
12) Jeżeli uczeń ulegnie wypadkowi na zajęciach w obiekcie szkolnym w czasie przerwy, nauczyciel sprawujący opiekę (dyżur) lub inny pracownik szkoły jest obowiązany do udzielenia poszkodowanemu pierwszej pomocy:
a) doprowadza poszkodowanego do gabinetu lekarskiego (pielęgniarki szkolnej) zawiadamiając o wypadku Dyrektora Szkoły (wicedyrektora),
b) jeśli nauczyciel ma w tym czasie zajęcia z klasą, prosi o nadzór nad swoją klasą kolegę uczącego w najbliższej sali;
c) jeśli gabinet lekarski jest nieczynny nauczyciel zawiadamia pogotowie ratunkowe, przekazuje poszkodowanego dyrektorowi (wicedyrektorowi), który już bierze dalszą odpowiedzialność za udzielenie pomocy;
d) jeśli wypadek zdarzyłby się w godzinach wieczornych (dyskoteki itp.) nauczyciel - opiekun sam decyduje o postępowaniu.
e) W każdych trudniejszych przypadkach wzywa pogotowie ratunkowe i powiadamia telefonicznie Dyrektora Szkoły oraz rodziców (prawnych opiekunów):
3. Zasady sprawowania opieki nad uczniami podczas zajęć poza terenem szkoły i w trakcie wycieczek organizowanych przez szkołę:
1) nauczyciel zgłasza każde wyjście poza teren szkoły w sekretariacie podając miejsce pobytu dzieci,
2) uczniowie przebywający na zajęciach poza terenem szkoły i wycieczkach są pod opieka nauczyciela organizatora zajęć lub wycieczki ,
3) w czasie zajęć poza terenem szkoły i wycieczkach jeden opiekun sprawuje opiekę nad grupą do :
a) 30 uczniów w obrębie tej samej miejscowości, w której mieści się szkoła
b) 20 uczniów – na obozach stałych
c) 15 uczniów przy wyjeździe z uczniami poza miejscowość , która jest siedzibą szkoły
d) 10 uczniów – jeśli jest to impreza turystyki kwalifikowanej , a przepisy szczególne nie stanowią inaczej .
4) Na udział w wycieczce (z wyjątkiem wycieczki lokalnej w granicach miasta) oraz w imprezie turystycznej kierownik musi uzyskać pisemną zgodę rodziców uczniów, uczestników wycieczki i dyrekcji szkoły.
5) W wycieczkach turystyczno - krajoznawczych nie mogą brać udziału uczniowie, w stosunku do których istnieją przeciwwskazania lekarskie.
6) Kierownik wycieczki zobowiązany jest do:
a) złożenia na trzy dni przed terminem wycieczki karty i innych dokumentów dotyczących wycieczki;
b) zapoznania uczestników z zasadami bezpieczeństwa oraz zapewnienia warunków do ich spełnienia przez wszystkich uczestników od chwili rozpoczęcia do zakończenia wycieczki;
c) w przypadku wycieczek do lasu zapoznanie uczestników z regulaminem przeciwpożarowym;
d) określenia zadań dla opiekunów w zakresie realizacji programu,
sprawowania opieki i przestrzegania zasad bezpieczeństwa jego podopiecznych;
e) dopilnowania, by wszyscy uczestnicy zaopatrzeni byli w niezbędny sprzęt, ekwipunek i apteczkę pierwszej pomocy.
7) Prowadzący zajęcia i opiekunowie ponoszą pełną odpowiedzialność za przygotowanie przebiegu zajęć i bezpieczeństwo uczestników.
1) Na 15 minut przed rozpoczęciem lekcji i podczas przerw lekcyjnych za bezpieczeństwo uczniów odpowiada nauczyciel pełniący dyżur.
2) Nauczyciele dyżurują w wyznaczonych przez dyrektora miejscach wg. ustalonego harmonogramu .
3) Czas i miejsce dyżurów określa grafik wywieszony na tablicy informacyjnej.
4) Nauczyciele wychowania fizycznego pełnią dyżur w obrębie sali rekreacyjnej ,sali gimnastyki korekcyjnej i gimnastycznej.
5) Każdy nauczyciel zobowiązany jest zapoznać się ze swoim rozkładem dyżurów.
6) Należy uwzględnić zmiany, które zgłaszane są w trakcie roku szkolnego.
7) Nauczyciel mający zastępstwo za innego nauczyciela przejmuje po zastępstwie jego dyżur. Wyjątek stanowią jedynie ci nauczyciele, którzy w tym czasie mają swój stały dyżur.
8) Ewentualne prośby lub konieczne zmiany należy zgłaszać do osób odpowiedzialnych za układanie dyżurów.
9) Konieczność zejścia z dyżuru należy zgłaszać wcześniej dyrekcji.
10) W stosunku do osób, które wykażą się trzykrotnym opuszczeniem dyżuru bez wyraźnego powodu zostaną wyciągnięte konsekwencje służbowe.
11) Nauczyciele pełniący dyżury kontrolują zachowanie uczniów i reagują na nieprawidłowości .
§ 6
1.Formy sprawowania opieki indywidualnej nad uczniami z zaburzeniami rozwojowymi, uszkodzeniami narządów ruchu, słuchu i wzroku.
1) Uczeń z dysfunkcją narządu ruchu uniemożliwiającą lub utrudniającą uczęszczanie do szkoły, przewlekle chory, stale lub okresowo niezdolny do nauki i wychowania w warunkach szkolnych może być objęty nauczaniem indywidualnym. Powyższe zajęcia organizuje się na podstawie orzeczenia właściwej danej szkole poradni psychologiczno - pedagogicznej i za zgodą organu nadzorującego szkołę.
2) Uczniom niepełnosprawnym mogącym uczęszczać do szkoły, szkoła zapewnia naukę w klasach integracyjnych.
3) Opiekę, wychowanie i kształcenie w klasie integracyjnej organizuje się poprzez dostosowanie treści, metod i organizacji pracy do potrzeb edukacyjnych i możliwości rozwojowych uczniów.
4) Szkoła zapewnia odpowiednie wyposażenie i oprzyrządowanie stanowiska ucznia niepełnosprawnego /jeśli taka jest potrzeba/ w sali dydaktycznej oraz prowadzi zajęcia wspomagające rozwój fizyczny uczniów niepełnosprawnych w specjalistycznych salach rehabilitacyjnych.
5) Uczniom niepełnosprawnym dyrektor może wydłużyć naukę o rok na każdym etapie edukacyjnym po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej.
2. Formy sprawowania opieki indywidualnej nad uczniami, którym z powodu warunków rodzinnych lub losowych potrzebna jest stała bądź doraźna pomoc materialna.
1) Pomoc materialna organizowana może być ze środków pozabudżetowych w formie:
a) bezpłatnych obiadów,
b) dofinansowania dożywiania,
c) zbiórki odzieży, żywności,
d) jednorazowej zapomogi z funduszu Rady Rodziców.
2) Organizowaniem powyższych form opieki i pomocy materialnej uczniom opuszczonym i osieroconym, z rodzin alkoholicznych, zdemoralizowanych, wielodzietnych mających szczególne trudności materialne oraz uczniom kalekim, przewlekle chorym zajmuje się pedagog szkolny. W celu realizacji tych zadań współpracuje on z wychowawcą, organami szkoły, instytucjami charytatywnymi.
3. Szkoła organizuje uczniom pomoc psychologiczno-pedagogiczną w formie:
1) zajęć dydaktyczno-wyrównawczych
2)zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych , logopedycznych,socjoterapeutycznych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznych
3) zajęć rozwijających uzdolnienia
3) klas wyrównawczych
4) klas terapeutycznych
5) zajęć psychoedukacyjnych dla rodziców
6) zajęć psychoedukacyjnych dla uczniów
7) porad dla uczniów
8) porad ,konsultacji i warsztatów dla rodziców i nauczycieli
4.Zasady udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz prowadzoną dokumentację w tym zakresie określa ustalona przez dyrektora szkoły procedura opracowana na podstawie odrębnych przepisów.
5.Objęcie ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną wymaga zgody rodziców.
7.Pomoc psychologiczną i pedagogiczną w szkole organizuje wychowawca klasy, koordynuje pedagog szkolny.
8.Szkoła współpracuje z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną i innymi poradniami specjalistycznymi w zakresie konsultacji , metod i form pracy udzielanej uczniom oraz w zakresie specjalistycznej diagnozy w indywidualnych przypadkach.
§ 7
1. Szkoła diagnozuje potrzeby uczniów w zakresie ich uzdolnień i zainteresowań stosownie do potrzeb organizuje zajęcia dodatkowe.
2. Rozwijanie zainteresowań i uzdolnień uczniów organizuje się w
formie:
a) kółek wiedzy, zajęć dodatkowych,
b) konkursów przedmiotowych i twórczości własnej uczniów
3 Formy te organizowane są w miarę potrzeb i możliwości finansowych .
4. W opracowanych przez siebie programach nauczania, nauczyciele zobowiązani są do uwzględnienia zainteresowań uczniów.
5. Uczeń o szczególnych uzdolnieniach i zainteresowaniach może starać się o indywidualny program nauki, którego celem jest dostosowanie zakresu i tempa uczenia się do indywidualnych potrzeb dziecka.
6. Indywidualny program nauki może być realizowany na każdym poziomie kształcenia.
7. Ten sposób nauki powinien sprzyjać ukończeniu szkoły przez ucznia w skróconym czasie.
8. Uczeń objęty indywidualnym tokiem nauki może być klasyfikowany w ciągu całego roku szkolnego, a także może realizować w ciągu jednego roku szkolnego program z zakresu dwóch lat.
9. Celem indywidualnego toku jest dostosowanie zakresu i tempa uczenia do indywidualnych możliwości i potrzeb dziecka
10. Indywidualny tok nauki może być realizowany na każdym poziomie kształcenia.
§ 8
1. Szkoła współpracuje z rodzicami w zakresie kształcenia, wychowania i profilaktyki uczniów .
2. Rodzice mają prawo do:
1) znajomości Statutu Szkoły,
2) znajomości Programu Wychowawczego szkoły i klasy, Szkolnego Programu Profilaktyki, koncepcji pracy szkoły
3) znajomości przepisów dotyczących oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów,
4) uzyskiwania rzetelnej informacji słownej lub pisemnej na temat swojego dziecka, jego zachowania, postępów i przyczyn trudności w nauce, przy zachowaniu dyskrecji ze strony nauczyciela nie naruszając godności osobistej ucznia.
5) uzyskiwania informacji i porad w sprawach wychowania i dalszego kształcenia swych dzieci,
6) rozmów indywidualnych z wychowawcami, nauczycielami uczącymi ich dzieci, pedagogiem, Dyrektorem Szkoły i jego zastępcą w wyznaczonych przez szkołę terminach,
7) wyrażania i przekazywania organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny opinii na temat pracy szkoły,
8) wnioskowanie o zezwolenie na spełnianie obowiązku szkolnego poza szkołą.
3.Szkoła diagnozuje oczekiwania rodziców w zakresie kształcenia , wychowania i opieki.
4. Formy współdziałania szkoły z rodzicami: .
5.Współdziałanie i rodziców odbywa się w oparciu o zasady:
1) pozytywnej motywacji,
2) partnerstwa,
3) wielostronnego przepływu informacji
4) jedności oddziaływań,
5) aktywnej i systematycznej współpracy.
5. Współdziałanie szkoły z rodzicami odbywa się w oparciu o zasady:
1) wzajemnego szacunku, partnerstwa i rozumienia racji obu stron.
2) współdziałanie zapewnia rodzicom:
a) znajomość celów i zadań szkoły oraz zamierzeń klasy,
b) znajomość dokumentów szkolnych,
c) uzyskiwanie bieżącej informacji na temat swego dziecka,
d) możliwość korzystania z porad i konsultacji w sprawach dotyczących dziecka.
3) Indywidualne konsultacje rodzica z nauczycielem nie mogą zakłócać lekcji, pełnionego przez nauczyciela dyżuru lub innych zajęć prowadzonych z uczniami
§ 9
Rozdział IV
Organy szkoły
§ 10
a) Dyrektor szkoły
b) Rada Pedagogiczna
c) Samorząd Uczniowski
d) Rada Rodziców
§ 11
Kompetencje dyrektora szkoły
4. Do kompetencji dyrektora szkoły w zakresie spraw bezpośrednio związanych z działalnością podstawową szkoły należy:
1 )przedkładanie Radzie Pedagogicznej do zatwierdzenia wyników klasyfikacji i promocji uczniów
2) podejmowanie decyzji w sprawach przyjmowania uczniów do szkoły przenoszenia ich do innych klas lub oddziałów
3) występowanie do kuratora oświaty z wnioskiem o przeniesienie ucznia do innej szkoły
4) sprawowanie nadzoru pedagogicznego na zasadach określonych w odrębnych przepisach , w tym systematycznie monitorowanie pracy nauczycieli szkoły prowadzenie stosownej dokumentacji ,
5) realizowanie zadań związanych z uzyskiwaniem przez nauczycieli stopni awansu zawodowego, oceną pracy nauczycieli oraz opieką nad nauczycielami rozpoczynającymi pracę w zawodzie
6) kontrolowanie spełniania obowiązku szkolnego i wydanie decyzji administracyjnych w zakresie zezwolenia na realizację obowiązku szkolnego poza szkołą
7) organizowanie warunków dla prawidłowej realizacji „Konwencji o Prawach Dziecka”
8) rozstrzyganie spraw spornych i konfliktowych pomiędzy organami
9) kontrolowanie przestrzegania postanowień Statutu w sprawie rodzaju nagród i kar stosowanych wobec uczniów
10) prowadzenie dokumentacji pedagogicznej zgodnie z odrębnymi przepisami
11) realizowanie uchwał Rady Pedagogicznej, jeżeli są zgodne z prawem oświatowym
12) powierzanie stanowiska wicedyrektora, ustalanie zakresu czynności odwoływanie z niego po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego oraz Rady Pedagogicznej
13) monitorowanie działalności nauczycieli i wychowawców , wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego
14) przyznawanie nagród i wymierzanie kar pracownikom
realizowanie pozostałych zadań wynikających z ustawy „ Karta Nauczyciela”
1) przygotowanie projektu „Planu rozwoju szkoły”
2) opracowanie „Arkusza organizacyjnego szkoły
3) ustalenie tygodniowego rozkładu zajęć
4) po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i rady rodziców dopuszcza do użytku szkolny zestaw programów nauczania
5) podejmowanie decyzji o zawieszeniu zajęć dydaktycznych z zachowaniem warunków określonych odrębnymi przepisami
1) opracowanie „Planu finansowego” szkoły
2) przedstawienie projektu „Planu finansowego” do zaopiniowania radzie pedagogicznej i radzie rodziców
3) realizowanie „Planu finansowego”, w szczególności poprzez
4) dysponowanie określonymi w nim środkami , stosownie do przepisów określających zasady gospodarki finansowej szkół
1)sprawowanie nadzoru nad działalnością administracyjno-gospodarcza szkoły
2)organizowanie wyposażenia szkoły w środki dydaktyczne i sprzęt szkolny
3)organizowanie i nadzorowanie kancelarii szkoły
4)nadzorowanie prawidłowego prowadzenia dokumentów przez nauczycieli oraz prawidłowego wykorzystania druków szkolnych
5)organizowanie przeglądu technicznego obiektów szkolnych oraz prac konserwacyjno-remontowych
6)organizowanie okresowych inwentaryzacji majątku szkolnego
8. Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami.
9. W zakresie , o którym mowa w pkt. 8 dyrektor w szczególności
1) zatrudnia i przydziela zakres obowiązków nauczycielom i innym pracownikom
2) decyduje o przyznaniu nagród oraz wymierzaniu kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom
3) decyduje , po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników szkoły
4) określa zakres odpowiedzialności materialnej nauczycieli i innych pracowników szkoły
5) współdziała z zakładowymi organizacjami związkowymi , w zakresie ustalonym odrębnymi przepisami
6) administruje zakładowym funduszem świadczeń socjalnych , zgodnie z ustalonym regulaminem i na zasadach określonych odrębnymi przepisami prawa
10. Dyrektor jest przedstawicielem szkoły na zewnątrz .
11. Dyrektor jest przewodniczącym rady pedagogicznej .
12. Zadania związane z pełnieniem tej funkcji oraz tryb ich realizacji określają postanowienia „Regulaminu działalności Rady Pedagogicznej „ w szczególności :
1) zwołuje zebrania rady pedagogicznej powiadamiając jej członków co najmniej na trzy dni wcześniej o terminie zebrania
2) realizuje uchwały rady pedagogicznej podjęte w ramach ich kompetencji
3) wstrzymuje wykonanie uchwały rady pedagogicznej , jeżeli stwierdzi , że są one niezgodne z obowiązującymi przepisami .O fakcie tym niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący i nadzorujący szkołę. Decyzja organu prowadzącego jest ostateczna .
13. W wykonaniu swoich zadań dyrektor współpracuje z radą pedagogiczną i radą rodziców i organami samorządu uczniowskiego.
14.Dyrektor – poza przypadkami szczególnymi - współdziałania w podejmowaniu czynności prawnych z podmiotami , o których mowa w ust.1 w szczególności :
1) przedstawia radzie pedagogicznej , nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności szkoły.
2) udziela radzie rodziców i samorządowi uczniowskiemu informacji o działalności dydaktyczno-wychowawczej szkoły.
§ 12
1) sposób przygotowania , zwoływania ,prowadzenia i dokumentowania zebrań rady pedagogicznej,
2) wewnętrzną organizację rady pedagogicznej
3) kompetencje przewodniczącego rady pedagogicznej
4) zasady dopuszczania do udziału w pracach rady pedagogicznej osób nie będących członkami tego organu szkoły
5) zasady podejmowania prawomocnych uchwał i sposobu ich formułowania w charakterze aktu prawnego
6. Rada pedagogiczna zatwierdza:
1) plan pracy szkoły (program wychowawczy ), program profilaktyki
2) wyniki klasyfikacji i promocji uczniów,
3) statut szkoły i inne wewnętrzne regulaminy oraz zmiany w tych dokumentach
4) podejmuje uchwały w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych prowadzonych w szkole,
5) ustala w szkole organizację doskonalenia zawodowego nauczycieli,
6) wnioski wychowawców klas w sprawie przyznawania uczniom nagród i wyróżnień
7) przeniesienia ucznia do innej klasy lub szkoły
1) organizację pracy szkoły, w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,
2) plan wykorzystania środków finansowych,
3) wnioski o przyznawanie nauczycielom odznaczeń, nagród oraz innych wyróżnień,
4) propozycje dyrektora przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć związanych bezpośrednio z organizacją procesu dydaktyczno-wychowawczego i opiekuńczego w ramach przysługującego nauczycielom wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowych, odpłatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
5) powierzenie stanowiska dyrektora ,kandydatowi ustalonemu przez organ prowadzący i wyłonionemu w drodze do konkursu
6) przedłużenie powierzenia stanowiska dotychczasowemu dyrektorowi
7) ocenę pracy dyrektora
8) opiniuje powierzenie stanowiska wicedyrektora i innych kierowniczych stanowisk w szkole;
8. Dyrektor może wystąpić do rady pedagogicznej z prośbą o wydanie opinii w innej sprawie .
9.Rada pedagogiczna ma prawo (wynikające z faktu nie powołania Rady Szkoły) do:
1) wystąpienia z wnioskiem do organu prowadzącego szkołę o odwołanie z funkcji dyrektora lub do dyrektora o odwołanie z innej funkcji kierowniczej nauczyciela w szkole,
2) w przypadku określonych w punkcie „1” organ prowadzący szkołę albo dyrektor są zobowiązani przeprowadzić postępowanie wyjaśniające w ciągu 14 dni od daty otrzymania uchwały i przedstawić jego wyniki na posiedzeniu plenarnym rady,
3) uchwalania Statutu Szkoły,
4) przedstawiania wniosków w sprawie rocznego planu finansowego, środków specjalnych szkoły i opiniowania planu finansowego szkoły.
§ 13
Rada Rodziców.
§ 13a
1.Rada rodziców może występować do rady pedagogicznej i dyrektora szkoły z wnioskiem i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw oświaty.
2. Do kompetencji Rady Rodziców należy:
1)uchwalanie w porozumieniu z Radą Pedagogiczną działania o charakterze wychowawczym skierowane do uczniów, realizowanego przez nauczycieli,
2)programu profilaktyki dostosowanego do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska, obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze profilaktycznym skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców
3)programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania szkoły
4)opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez Dyrektora Szkoły.
§ 13b
1) dostępu do wszelkich informacji dotyczących kształcenia i wychowywania ich dzieci,
2) rzetelnej informacji o postępach i ocenach nauki i zachowania dziecka,
3) wsparcia ze strony szkoły w razie problemów wychowawczych,
4) partnerskiego współdziałania i aktywnego wpływania, poprzez swoich przedstawicieli na sprawy szkoły.
§ 13c
1) wychowywać swoje dzieci w sposób odpowiedzialny, z poszanowaniem godności dziecka i nie zaniedbywać ich,
2) poświęcać swój czas i uwagę nauce dzieci, tak, aby wzmacniać wysiłki szkoły skierowane na osiągnięcie celów nauczania i wychowania,
3) dbać o regularne uczęszczanie dziecka do szkoły:
a) w przypadku nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych rodzice (prawni opiekunowie) zobowiązani są usprawiedliwiać tę nieobecność w formie pisemnej najpóźniej w ciągu tygodnia po powrocie dziecka do szkoły,
b) w przypadku nieobecności dziecka w szkole dłuższej niż tydzień, rodzice (prawni opiekunowie) maja obowiązek powiadomić o tym fakcie wychowawcę,
4) angażować się, jako partnerzy w działania szkoły, brać aktywny udziału w wyborach i współdziałać w organach szkoły,
5) informować wychowawcę o sprawach mogących mieć wpływ na naukę i zachowanie dziecka.
§ 14
Kompetencje Samorządu Uczniowskiego.
1) prawo do zapoznania się z programem nauczania , z jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami .
2) prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu
3) prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiając zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspakajania własnych zainteresowań ,
4) prawo do redagowania i wydawania gazety szkolnej,
5) prawo organizowania działalności kulturalno-oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej, w porozumieniu z dyrektorem,
6) prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu
§ 15
1. Zasady współdziałania organów szkoły oraz sposób rozwiązywania sporów między nimi.
1) Dyrektor szkoły zapewnia każdemu organowi możliwości swobodnego działania podejmowania decyzji w granicach swoich kompetencji określonych ustawą i zamieszczonych w Statucie szkoły oraz w wewnętrznych regulaminach.
2) Dyrektor szkoły zapewnia bieżącą wymianę informacji pomiędzy organami szkoły o podejmowanych i planowanych działaniach lub decyzjach.
3) Dyrektor szkoły stwarza warunki do rozwiązywania wewnętrznych sytuacji konfliktowych.
4) Prowadzenie mediacji w sprawach spornych między organami działającymi w szkole oraz podejmowanie ostatecznych rozstrzygnięć w tego rodzaju sprawach należy do dyrektora a w szczególności:
a) rozstrzyganie spraw spornych wśród członków rady pedagogicznej
b) przyjmowanie wniosków i badanie skarg dotyczących nauczycieli i pracowników niepedagogicznych
c) negocjowanie w sytuacjach konfliktowych pomiędzy nauczycielem a rodzicem (prawnym opiekunem dziecka)
d) wydawanie zaleceń wszystkim statutowym organom
e) wstrzymywanie uchwał tych organów niezgodnych z prawem oświatowym
5) W przypadku nie rozwiązania konfliktu przez dyrektora zainteresowany organ szkoły , kieruje sprawę do organu prowadzącego lub nadzorującego pracę szkoły .
6) W przypadku konfliktu dyrektora z innymi organami szkoły mediatorem jest zespół kierowniczy Jeśli wszystkie możliwości polubownego rozwiązania konfliktu są wyczerpane, zainteresowany organ szkoły kieruje sprawę do organu prowadzącego i nadzorującego pracą szkoły.
2. Zasady rozwiązywania innych konfliktów.
1) Konflikt nauczyciel – rodzic
a) jeżeli bezpośrednia rozmowa rodzica z nauczycielem nie rozwiąże problemu , rodzic zgłasza sprawę wychowawcy. Wychowawca rozmawia z nauczycielem, wyjaśnia sprawę , przekazuje swoje stanowisko rodzicom. Może korzystać z pomocy wicedyrektora i pedagoga szkolnego .W przypadku braku zadawalającego rozwiązania zgłasza sprawę dyrektorowi, który po zapoznaniu się z problemem najpóźniej po 3 tygodniach proponuje łagodzące rozwiązanie konfliktu.
b) w wyjątkowo konfliktowych sytuacjach rodzice mają prawo wystąpić z wnioskiem o zamianę nauczyciela lub wychowawcy według następującego trybu:
- z pisemnym wnioskiem podpisanym przez 2/3 ogółu rodziców danej klasy rada rodziców lub ich reprezentanci zgłaszają się do dyrektora szkoły
- dyrektor po zapoznaniu się ze sprawą i jej zbadaniu podejmuje decyzje i przekazuje ją rodzicom najpóźniej do 3 tygodni od wpłynięcia wniosku.
- w przypadku nie uzyskania porozumienia konflikt rozstrzyga przedstawiciel organu prowadzącego i nadzorującego.
2) Konflikt nauczyciel – nauczyciel
Jedna ze stron może bezpośrednio zwrócić się do strony przeciwnej z prośbą o wyjaśnienie. Może także poprosić o pomoc innego nauczyciela lub zgłosić sprawę do wicedyrektora. Wicedyrektor wyjaśnia sprawę z obiema stronami i stara się znaleźć satysfakcjonujące obie strony rozwiązanie .Jeśli to okaże się niemożliwe , zgłasza sprawę do dyrektora. Należy unikać nagłaśniania sprawy , gdyż powodować to może niepotrzebne napięcia w gronie.
3) Konflikt uczeń – nauczyciel
Przy rozstrzyganiu sytuacji konfliktowych między uczniem a nauczycielem trzeba wziąć pod uwagę osobowość i postawę interpersonalną nauczyciela i ucznia. Gdy przyczyny konfliktu tkwią w uczniu , w jego niewłaściwej postawie względem nauczyciela lub własnych obowiązków , jest potrzebna nie tyle przewidziana w statucie kara , co perswazja i doprowadzenie do zrozumienia przez ucznia błędu. Sprawę wyjaśnia wychowawca klasy oraz pedagog szkolny po wysłuchaniu obu stron .W przypadku niezbyt dużej rangi konfliktu starają się doprowadzić do zadawalającego obie strony rozwiązania. Jeśli to jest niemożliwe ,wychowawca może skorzystać z pomocy wicedyrektora , a w ostateczności dyrektora szkoły.
4) Konflikt uczeń - uczeń .
Problemy tego rodzaju rozwiązuje wychowawca klasy, z ewentualną pomocą pedagoga szkolnego lub wicedyrektora powiadomienie o konflikcie rodziców ucznia pozostawia się do dyspozycji wychowawcy.
5) Konflikt miedzy pracownikami szkoły.
Spory pomiędzy pracownikami szkoły wyjaśniane są w indywidualnej rozmowie pomiędzy zainteresowanymi stronami. Jeżeli problem nie został rozwiązany ,strony zwracają się do dyrektora z prośbą o rozstrzygnięcie sporu.
3. Wyżej wymienionych zasad postępowania w rozwiązywaniu konfliktów nie stosuje się do postępowań uregulowanych odrębnymi przepisami, a w szczególności:
1) odpowiedzialności dyscyplinarnej ,
2) odpowiedzialności porządkowej
3) sporów ze stosunku pracy w zakresie objętym właściwością sądów pracy .
Rozdział V
Organizacja szkoły
§ 16
1. Terminy rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych , przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.
2. Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział złożony z uczniów, którzy w jednorocznym kursie nauki danego roku szkolnego uczą się wszystkich przedmiotów obowiązkowych, określonych planem nauczania i programem wybranym z zestawu programów dla danej klasy dopuszczonych do użytku szkolnego.
3. Przeciętna liczba uczniów w oddziale wynosi 26 uczniów z wyłączeniem klas integracyjnych. Nie tworzy się nowego oddziału tej samej klasy, jeżeli średnia liczba uczniów w każdym z tych oddziałów byłaby niższa niż 20.
4. W szkole za zgodą organu prowadzącego są tworzone klasy integracyjne w celu umożliwienia uczniom niepełnosprawnym zdobycia wiedzy i umiejętności na miarę ich potrzeb.
5.Liczba uczniów w klasie integracyjnej powinna wynosić od 15 do 20osób , w tym od 3 do 5 niepełnosprawnych.( Liczba ta za zgodą organu prowadzącego może być niższa w przypadku gdy u co najmniej jednego, ucznia występują niepełnosprawności sprzężone) .
6.W szkole za zgodą organu prowadzącego mogą być tworzone klasy specjalne, zwłaszcza w kl. IV do VI o ile ilość dzieci z określoną niepełnosprawnością jest wystarczająca do utworzenia takiej klasy.
- dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym od 6 do 8
- dla uczniów z autyzmem i z niepełnosprawnością sprzężoną od 2 do 4
7. W uzasadnionych przypadkach za zgodą organu prowadzącego szkołę , liczba uczniów w oddziale może być niższa od liczby określonej w ust.3 i 4. (np. gdy u co najmniej jednego ucznia występują niepełnosprawności sprzężone )
§ 17
1. Godzina lekcyjna trwa 45 minut. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć edukacyjnych w czasie od 30 do 60 minut , zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć.
2. Czas trwania poszczególnych zajęć edukacyjnych w klasach I - III ustala nauczyciel prowadzący te zajęcia, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć.
§ 18
1. Dla uczniów, którzy muszą dłużej przebywać w szkole ze względu na czas pracy ich rodziców ( prawnych opiekunów ) lub organizację dojazdu do szkoły , szkoła organizuje świetlicę .
2. W świetlicy prowadzone są zajęcia w grupach wychowawczych .Liczba uczniów w grupie nie powinna przekraczać 25.
3.Liczba uczniów w grupie wychowawczej w świetlicy , w której znajdują się dzieci niepełnosprawne powinna liczyć 15 osób.
4.Świetlica funkcjonuje od poniedziałku do piątku w godzinach dostosowanych do potrzeb większości rodziców.
5. Prawa i obowiązki ucznia uczęszczającego do świetlicy określa regulamin świetlicy.
6. Jeśli liczba uczniów w świetlicy jest niższa niż 15 ulega ona wtedy likwidacji.
7. Organ prowadzący zapewnia dowóz dzieci niepełnosprawnych do placówki , a dyrektor szkoły zapewnia opiekę pedagogiczną dowożonym uczniom .
8. W celu realizacji zadań opiekuńczych i wspomagania właściwego rozwoju uczniów szkoła może zorganizować stołówkę.
§ 19
1. Organizacja biblioteki szkolnej.
1) W szkole funkcjonuje biblioteka szkolna , zatrudniająca nauczycieli bibliotekarzy
2) Czynna jest w czasie zajęć lekcyjnych.
3) Biblioteka szkolna jest pracownią szkolną, służącą do realizacji potrzeb
i zainteresowań uczniów, zadań dydaktyczno - wychowawczych szkoły, doskonaleniu warsztatu pracy nauczyciela, popularyzowaniu wiedzy pedagogicznej wśród rodziców.
4) Z biblioteki mogą korzystać bezpłatnie uczniowie, nauczyciele i inni pracownicy szkoły .
5) Każdy czytelnik ma obowiązek zapoznania się z Regulaminem biblioteki szkolnej i przestrzegania jego postanowień.
6) Biblioteka zajmuje pomieszczenia , które przeznaczone są na gromadzenie i przechowywanie księgozbioru i umożliwia uczniom i nauczycielom korzystanie z księgozbioru podręcznego oraz prowadzenie zajęć z przysposobienia czytelniczego.
2. Zadania nauczycieli bibliotekarzy.
1) udostępnianie zbiorów zgodnie z regulaminem biblioteki
2) udzielanie informacji i porad bibliotecznych , katalogowych, rzeczowych i tekstowych
3) propagowanie nowości wydawniczych
4) prowadzenie różnych form wizualnej informacji i propagandy książek
5) prowadzenie różnych form upowszechniania czytelnictwa poprzez organizowanie konkursów czytelniczych , literackich , plastycznych, spotkań autorskich itp.
6) udział w realizacji programu edukacji czytelniczej i medialnej zgodnie z obowiązującymi w szkole programami i planami nauczania.
7) Udział w realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych szkoły poprzez współpracę z wychowawcami klas , nauczycielami przedmiotów , rodzicami uczniów , bibliotekami i innymi instytucjami pozaszkolnymi
8) Przedstawienie Radzie Pedagogicznej , rodzicom i uczniom dwa razy w roku informacji o stanie czytelnictwa poszczególnych klas
9) rozbudzanie i rozwijanie indywidualnych zainteresowań uczniów oraz wyrabianie, i pogłębianie u uczniów nawyku czytania, uczenia się
10) Prowadzenie prac organizacyjno- technicznych a w szczególności:
3. Zasady współpracy biblioteki szkolnej z uczniami nauczycielami i rodzicami.
1) angażowanie uczniów do współpracy poprzez powierzania funkcji łączników
2) angażowanie uczniów i nauczycieli do organizowania imprez i konkursów organizowanych przez bibliotekę szkolną oraz inne biblioteki
3) wspieranie nauczycieli w realizacji ich programów nauczania oraz różnorodnych imprez szkolnych
4) pomoc nauczycieli w egzekwowaniu postanowień Regulaminu biblioteki
5) uwzględnianie zgłaszanych przez użytkowników potrzeb w zakresie wzbogacania bazy biblioteki
6) przekazywanie społeczności szkolnej rzetelnych informacji o działalności biblioteki
7) pozyskiwanie od Rady Rodziców środków finansowych na zakup nagród dla uczestników konkursów organizowanych przez bibliotekę
8) organizowanie spotkań z rodzicami w celu propagowania działalności biblioteki
9) pozyskiwanie sponsorów na rzecz wzbogacania bazy biblioteki
10) szczegółowe zasady współpracy biblioteki szkolnej z uczniami, nauczycielami i rodzicami zawarte są w Regulaminie biblioteki .
§ 20
1. Szczegółową organizację nauczania ,wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji szkoły opracowany przez dyrektora szkoły, z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania , o którym mowa w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania – do dnia 30 kwietnia każdego roku. Arkusz szkoły zatwierdza organ prowadzący szkołę oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny do dnia 30 maja danego roku.
2. W arkuszu organizacji szkoły zamieszcza się w szczególności : Liczbę pracowników zajmujących stanowiska kierownicze , ogólną liczbę godzin zajęć edukacyjnych finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący szkołę.
3. Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji szkoły dyrektor szkoły , z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy , ustala tygodniowy rozkład zajęć określający organizację zajęć edukacyjnych.
Rozdział V
Zadania nauczycieli i innych pracowników szkoły
§ 21
1. W szkole zatrudnia się nauczycieli i następujących pracowników administracji i obsługi:
-główny księgowy,
-sekretarz szkoły
-ref. administracyjny
-kierownik gospodarczy
-woźni
-szatniarz
-konserwator
-sprzątaczki
-szef kuchni
-pomoc kuchenna
-intendent
2. Zasady zatrudniania nauczycieli oraz innych pracowników o których mowa w pkt.1 określają odrębne przepisy.
3. Dyrektor za zgodą organu prowadzącego może utworzyć inne niż określone w pkt.1 stanowiska pracy.
4. Zakres czynności dla pracowników administracji i obsługi określa dyrektor szkoły i znajduje się on w aktach osobowych .
§ 22
1. W szkole , która liczy co najmniej 12 oddziałów , tworzy się stanowisko wicedyrektora .
2. Dyrektor szkoły za zgodą organu prowadzącego , może tworzyć dodatkowe stanowiska wicedyrektorów lub inne stanowiska kierownicze .
3. Kompetencje wicedyrektora ds. dydaktyczno-wychowawczych .
1) pełni obowiązki dyrektora szkoły podczas jego nieobecności w pełnym zakresie obowiązków i uprawnień
2) współuczestniczy w tworzeniu następujących dokumentów programowo-organizacyjnych;
a) raportu z ewaluacji wewnętrznej
b) rocznego planu pracy szkoły
c) programu wychowawczego
d) arkusza organizacyjnego
e) harmonogramu dyżurów
f) tygodniowego rozkładu zajęć
3) Koordynuje pracę wychowawców klas, biblioteki, pedagoga szkolnego, świetlicy szkolnej oraz innych specjalistów zatrudnionych w szkole
4) Koordynuje pracę zespołów przedmiotowo-metodycznych, wychowawców klasowych, innych zespołów zadaniowych doraźnych oraz stałych
5) nadzoruje organizację i przebieg uroczystości, imprez, konkursów oraz zawodów szkolnych,
6) nadzoruje i koordynuje pracę organizacji uczniowskich działających w szkole
7) prowadzi bieżącą kontrolę prawidłowości realizacji zajęć pozalekcyjnych i nauczania indywidualnego
8) organizuje oraz analizuje badanie wyników nauczania
9) dokonuje okresowych analiz planu pracy szkoły
10) w uzgodnieniu z dyrektorem szkoły organizuje egzaminy poprawkowe i klasyfikacyjne oraz sprawdzian kompetencji uczniów kl. VI
11) prowadzi bieżącą kontrolę prawidłowości prowadzenia dokumentacji szkolnej: dzienników zajęć pozalekcyjnych i specjalistycznych
12) organizuje zastępstwa w czasie nieobecności nauczyciela
13) prowadzi czynności związane z nadzorem pedagogicznym oraz doskonaleniem zawodowym w stosunku do przydzielonych mu nauczycieli oraz lekcji i zadań wychowawczych wychowawców klas
14) jest bezpośrednim przełożonym z upoważnienia dyrektora szkoły dla podległych mu nauczycieli, a w przypadku bieżącego nadzoru nad szkołą – dla wszystkich pracowników szkoły
15) wnioskuje do dyrektora w sprawach nagród i wyróżnień oraz kar porządkowych tych nauczycieli , których jest bezpośrednim przełożonym
16) odpowiada za bezpieczeństwo osób i wyposażenie materialne szkoły podczas pełnienia przez siebie funkcji wicedyrektora oraz podczas bieżącego nadzoru nad szkołą
17) wykonuje polecenia dyrektora szkoły nieujęte w zakresie obowiązków, a wynikające z potrzeby zapewnienia bezpieczeństwa uczniów i rytmicznej pracy szkoły.
4. Kompetencje kierownika świetlicy;
1) organizuje, koordynuje, nadzoruje i odpowiada za całokształt pracy wychowawczej i opiekuńczej świetlicy,
2) nadzoruje działalność żywieniową
3) współdziała z dyrektorem szkoły, wicedyrektorem , pedagogiem,
wychowawcami w przezwyciężaniu trudności wychowawczych i
dydaktycznych
4) współpracuje z rodzicami (prawnymi opiekunami ) dzieci pozostających pod opieką świetlicy
§ 23
Inni pracownicy szkoły.
1. W szkole zatrudniony jest pedagog szkolny. Do jego zadań należy
1) rozpoznawanie indywidualnych potrzeb uczniów oraz analizowanie przyczyn niepowodzeń szkolnych ,
2) określanie form i sposobów pomocy uczniom , w tym uczniom z wybitnymi uzdolnieniami ,pomocy psychologiczno-pedagogicznej, odpowiednio do rozpoznanych potrzeb,
3) organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów , rodziców i nauczycieli ,
4) podejmowanie działań profilaktyczno-wychowawczych wynikających z programu wychowawczego szkoły w stosunku do uczniów , z udziałem rodziców nauczycieli
5) wspieranie działań opiekuńczo-wychowawczych nauczycieli wynikających z programu wychowawczego szkoły,
6) planowanie i koordynowanie zadań realizowanych przez szkołę na rzecz uczniów ,rodziców i nauczycieli w zakresie wyboru przez uczniów kierunku kształcenia i zawodu
7) działanie na rzecz zorganizowania opieki i pomocy materialnej uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej
2. W szkole zatrudniony jest psycholog. Do jego zadań należy:
a) prowadzenie badań i działań diagnostycznych dotyczących uczniów , w tym diagnozowanie potencjalnych możliwości oraz wspieranie mocnych stron ucznia,
b) diagnozowanie sytuacji wychowawczych w celu wspierania rozwoju ucznia , określenia odpowiednich form pomocy psychologiczno-pedagogicznej , w tym działań profilaktycznych, mediacyjnych i interwencyjnych wobec uczniów , rodziców i nauczycieli ,
c) organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów rodziców i nauczycieli ,
d) minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych , zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy wychowawczej w środowisku szkolnym i pozaszkolnym ucznia,
e) wspieranie wychowawców klas oraz zespołów wychowawczych i innych zespołów problemowo-zadaniowych w działaniach profilaktyczno-wychowawczych z programu wychowawczego szkoły.
3. W szkole zatrudniony jest logopeda , którego zadaniem jest prowadzenie reedukacji i zajęć rozwijających i doskonalących mowę dziecka .
4. Szkoła zatrudnia za zgodą organu prowadzącego pomoc nauczyciela , którego zadaniem jest doprowadzenie dzieci niepełnosprawnych na zajęcia specjalistyczne i pomoc w czynnościach samoobsługowych dla uczniów z upośledzeniem umysłowym umiarkowanym i znacznym, z niepełnosprawnością ruchową .
5. W klasach integracyjnych i specjalnych zatrudnia się dodatkowo nauczycieli posiadających specjalne przygotowanie pedagogiczne / jako nauczycieli wspomagających / w wymiarze , jaki realizuje dana klasa zgodnie z planem nauczania przewidzianym dla danego poziomu oraz specjalistów prowadzących zajęcia rewalidacyjne.
§ 24
Zadania nauczycieli.
1) bezstronne i obiektywne ocenianie wg „ Wewnątrzszkolnego systemu oceniania oraz opracowanego przez zespół „Przedmiotowego systemu oceniania „
2) Zapoznanie uczniów i ich rodziców ( prawnych opiekunów) z wymaganiami edukacyjnymi na poszczególne stopnie szkolne , wynikające z realizowanego przez siebie programu nauczania dopuszczanego do użytku szkolnego oraz sposobami sprawdzania postępów i osiągnięć uczniów.
3) Kontrolowanie miejsca prowadzenia zajęć pod względem bezpieczeństwa i higieny pracy,
4) Przestrzeganie zapisów statutowych
5) Zapoznanie się z aktualnym stanem prawnym w oświacie
6) Kontrolowanie obecności uczniów
7) Pełnienie dyżurów zgodnie z opracowanym harmonogramem
8) Odprowadzanie uczniów do szatni po zakończeniu zajęć
9) Przygotowanie się do zajęć dydaktycznych i wychowawczych
10) Dbanie o poprawność językową uczniów
3.W ramach realizacji zadań pedagogicznych nauczyciel przede wszystkim :
1) zapewnia prawidłowy przebieg procesu edukacyjnego poprzez :
a) wybór programu i podręcznika głównego oraz opracowanie rozkładu materiału biorąc pod uwagę podstawę programową, indywidualność powierzonej mu klasy, i koryguje go właściwych toku pracy w celu osiągnięcia możliwie wysokich wyników nauczania
b) stosowanie właściwych metod nauczania
c) systematyczne przygotowanie się do zajęć
d) pełne wykorzystanie czasu przeznaczonego na prowadzenie zajęć
e) właściwe prowadzenie dokumentacji przebiegu nauczania
2) wzbogaca warsztat pracy i dba o powierzone pomoce naukowe oraz sprzęt szkolny
3) wspiera rozwój psychofizyczny uczniów , ich zdolności oraz zainteresowania
4) udziela uczniom pomocy w przezwyciężeniu niepowodzeń szkolnych , w oparciu o rozpoznanie ich potrzeby.
4.Do podstawowych zadań każdego nauczyciela należy także permanentne doskonalenie umiejętności dydaktycznych oraz podnoszenie poziomu wiedzy merytorycznej , w szczególności poprzez :
1) pracę własną ,
2) udział w pracach zespołów przedmiotowych i zadaniowo-problemowych,
3) korzystanie ze szkolnych i pozaszkolnych form wspierania działalności pedagogicznej , takich jak: kursy , warsztaty , konferencje metodyczne i szkoleniowe.
5.Nauczyciele zobowiązani są do kształtowania u uczniów postaw moralnych i obywatelskich określonych w Programie Wychowawczym.
6.Nauczyciele uczestniczą w pracach Rady Pedagogicznej oraz wykonują zadania zlecone przez dyrektora.
§ 25
1.Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale tworzą zespół, którego zadaniem jest w szczególności ustalenie zestawu programów nauczania dla danego oddziału oraz modyfikowanie w miarę potrzeb .
2. Dyrektor szkoły może tworzyć zespoły wychowawcze , zespoły przedmiotowe lub inne zespoły problemowo-zadaniowe .Pracą zespołu kieruje przewodniczący powoływany przez dyrektora szkoły , na wniosek zespołu .
Zadania zespołów nauczycielskich powołanych w szkole:
1. Zespół kierowniczy :
jest organem doradczym , wspomagającym dyrektora w podejmowaniu decyzji dotyczących :
- organizacji pracy szkoły
- ustalania priorytetowych zakupów ze środka specjalnego
- przyznawania nagród , wyróżnień, dodatków motywacyjnych
- jest mediatorem w rozstrzyganiu spraw spornych między dyrektorem a pozostałymi pracownikami szkoły , między dyrektorem a Radą Pedagogiczną.
- ustalenie szkolnego zestawu programów nauczania i współdziałanie w jego realizacji
- wybór podręczników i zeszytów ćwiczeń
- opracowanie przedmiotowych systemów oceniania oraz sposobu badania osiągnięć uczniów
- prowadzenie WDN w zespole oraz doradztwa metodycznego dla nauczycieli stażystów, wymiana doświadczeń poprzez lekcje koleżeńskie , spotkania w ramach WDN
- współdziałanie w organizowaniu pracowni –bloków przedmiotowych
- ustalenie priorytetowych zakupów dla biblioteki : literatury metodycznej oraz pomocy dydaktycznych
- opracowanie programów ,ścieżek edukacyjnych, modyfikacji programowych
- ustalanie kalendarza konkursów przedmiotowych
- ustalania potrzeb szkoleniowych Rady Pedagogicznych w swoim zespole
- ustalanie narzędzi badawczych sprawdzających efekty kształcenia uczniów ( testy ankiety, arkusze diagnostyczne )
- opiniowanie przygotowanych przez nauczycieli zespołu modyfikacji programowych lub programów autorskich
- ustalanie priorytetowych zadań wychowawczych wprowadzanych do Programu Wychowawczego Szkoły
- ustalanie priorytetowych celów i zadań wychowawczych na dany rok szkolny
- ustalanie i opracowanie narzędzi badawczych do diagnozowania oczekiwań uczniów, rodziców, nauczycieli w zakresie wychowania i opieki
- opracowanie harmonogramu wycieczek szkolnych
- monitorowanie pracy wychowawców klasowych – badanie skuteczności oddziaływań wychowawczych
- WDN – wymiana informacji i doświadczeń w zakresie pracy wychowawczej , kształtowanie postaw wśród uczniów zgodnych z Programem Wychowawczym Szkoły
- opracowywanie propozycji zmian do Programu Wychowawczego Szkoły
- opracowanie kalendarza imprez i uroczystości szkolnych.
- ustalanie wspólnych form pracy profilaktycznej pod kątem realizacji programu profilaktycznego
- przyznawanie stypendiów ,zasiłków losowych z dotacji celowej Kuratorium oraz ze środka specjalnego
- zwolnienie z opłat za ubezpieczenie
- ustalenie uczniów mających trudną sytuację materialną , udzielenie im pomocy na wniosek pedagoga przez MOPS oraz inne instytucje charytatywne
- ustalanie uczniów korzystających w danym roku z bezpłatnych podręczników wypożyczonych w bibliotece .
- ustalanie narzędzi do diagnozowania specjalnych potrzeb edukacyjnych dzieci
- ustalanie wzorów redagowania oceny postępów ucznia
- wybór podręczników dla dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych
- wybór niezbędnych do zakupu środków dydaktycznych i literatury medycznej
- ustalenie narzędzi do diagnozowania oczekiwań rodziców dzieci niepełnosprawnych oraz zdrowych
- ustalania wspólnego programu edukacyjno-terapeutycznego dla dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych
- ustalanie i organizowanie spotkań diagnostyczno - informacyjnych dla nauczycieli, rodziców i dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
§ 26
Zadania wychowawcy
1. Oddziałem opiekuje się nauczyciel wychowawca.
2. Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej wskazane jest, aby nauczyciel wychowawca opiekował się danym oddziałem w ciągu całego etapu edukacyjnego.
3. Obowiązki wychowawcy danej klasy powierza dyrektor szkoły.
4. Zadaniem wychowawcy jest sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami, a w szczególności:
1) tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia, proces jego uczenia się oraz przygotowanie do życia w rodzinie i społeczeństwie;
2) inspirowanie i wspomaganie działań zespołowych uczniów;
3) podejmowanie działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów w zespole uczniów oraz pomiędzy uczniami a innymi członkami społeczności szkolnej.
1) diagnozuje warunki życia i otacza indywidualną opieką każdego wychowanka,
2) wspólnie z uczniami :
- planuje i organizuje różne formy życia zespołowego, rozwijające jednostki i integrujące zespół uczniowski;
- ustala treści i formy zajęć tematycznych na godzinach do dyspozycji wychowawcy uwzględniając w niej zadania z programu wychowawczego oraz z planu pracy szkoły
3) zapoznaje rodziców i uczniów z obowiązującymi zasadami oceniania zachowania
4) współdziała z nauczycielami uczącymi w jego oddziale, uzgadniając z nimi i koordynując ich działania wychowawcze wobec ogółu uczniów, a także wobec tych, którym z racji szczególnych uzdolnień albo z powodu napotykanych trudności i niepowodzeń szkolnych , potrzebne jest zapewnienie indywidualnej opieki.
5) utrzymuje kontakt z rodzicami uczniów w celu:
- poznania i ustalenia potrzeb opiekuńczo - wychowawczych ich dzieci;
- określenia i realizowania „Programu wychowawczego”
- włączania ich w sprawy życia klasy i szkoły
- informowania ich o postępach w nauce i zachowaniu uczniów swojego oddziału oraz przeciwdziałaniu niepowodzeniom szkolnym
6) współpracuje z pedagogiem szkolnym i innymi specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc w rozpoznawaniu potrzeb i trudności , także zdrowotnych oraz zainteresowań i szczególnych uzdolnień uczniów
7) kształtuje właściwe stosunki pomiędzy uczniami , opierając je na tolerancji i poszanowaniu godności osoby ludzkiej
8) prowadzi określoną przepisami dokumentację pracy dydaktyczno-wychowawczą (dzienniki, arkusze ocen ,świadectwa szkolne)
9) opracowuje plan wychowawcy klasowego, uwzględniając zadania „Programu Wychowawczego” oraz Planu Pracy Szkoły .
10) Ustala ocenę zachowania uczniów zgodnie z przyjętymi kryteriami zawartymi w Wewnątrzkolnym Systemie Oceniania.
11) Organizuje zebrania, wywiadówki z rodzicami, o terminie których powiadamia na 3 dni przed planowanym terminem ich odbycia .
6. Formy spełniania zadań nauczyciela wychowawcy dostosowane są do wieku uczniów ich potrzeb oraz warunków środowiskowych szkoły.
§ 27
Do szkoły przyjmuje się :
1) z urzędu - dzieci zamieszkałe w obwodzie szkolnym
2) na pisemną prośbę rodziców ( prawnych opiekunów ) – dzieci zamieszkałe poza obwodem szkolnym.
5. Decyzję o wcześniejszym przyjęciu dziecka do szkoły podejmuje Dyrektor Szkoły po zasięgnięciu opinii poradni psychologiczno – pedagogicznej.
6. W przypadku dzieci zakwalifikowanych do kształcenia specjalnego przez poradnię psychologiczno – pedagogiczną , rozpoczęcie spełniania obowiązku szkolnego może być odroczone do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 10 lat.
7. Decyzję w sprawie odroczenia obowiązku szkolnego podejmuje Dyrektor Szkoły po zasięgnięciu opinii poradni psychologiczno – pedagogicznej oraz za zgodą rodziców ( prawnych opiekunów ).
8. Za spełnianie obowiązku szkolnego uznaje się również udział dzieci i młodzieży upośledzonej w stopniu głębokim w zajęciach rewalidacyjno – wychowawczych organizowanych zgodnie z odrębnymi przepisami.
9. Na wniosek rodziców ( prawnych opiekunów ) Dyrektor Szkoły , w którym obwodzie mieszka dziecko , może zezwolić na spełnianie obowiązku szkolnego poza szkoła oraz określić jego warunki.
10. Do klasy programowo wyższej w sześcioletniej szkole podstawowej , przyjmuje się ucznia na podstawie:
a) świadectwa ukończenia klasy niższej w szkole publicznej lub w szkole niepublicznej o uprawnieniach szkoły publicznej tego samego typu oraz odpisu arkusza ocen wydanego przez szkołę, z której uczeń odszedł.
b) Pozytywnych wyników egzaminów klasyfikacyjnych przeprowadzanych na zasadach określonych w przepisach dotyczących oceniania , klasyfikowania i promowania uczniów w przypadku.
a/ przyjmowania do sześcioletniej szkoły podstawowej ucznia, który spełnia obowiązek szkolny poza szkołą na podstawie art. 16 ust.8 ustawy OSO
b /ubiegania się o przyjęcie do klasy bezpośrednio wyższej , niż to wynika z ostatniego świadectwa ucznia zmieniającego typ szkoły lub profil klasy
c/ świadectwa / zaświadczenia wydanego przez szkołę za granicą i ostatniego świadectwa szkolnego wydanego w Polsce, po ustaleniu odpowiedniej klasy na podstawie sumy lat nauki szkolnej.
11. Do klasy integracyjnej przyjmowane są w pierwszej kolejności
1) dzieci w normie intelektualnej z uszkodzeniami narządu ruchu , słuchu i wzroku, oraz chorobami przewlekłymi.
2) dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim z wyjątkiem dzieci z zaburzeniami w zachowaniu
3) dzieci z niepełnosprawnościami sprzężonymi
4) w uzasadnionych przypadkach do klas I - III mogą być przyjęte dzieci z upośledzeniem umiarkowanym, które wcześniej uczęszczały do oddziałów integracyjnych w przedszkolu lub innych placówkach edukacyjno – wychowawczych
12. Ze względu na bezpieczeństwo uczniów, do klas integracyjnych nie przyjmowane są dzieci z zaburzeniami w zachowaniu.
13. Tryb przyjęcia do klasy integracyjnej.
1.Rodzice zainteresowani umieszczeniem dziecka niepełnosprawnego w klasie integracyjnej składają podania do dyrektora szkoły do dnia 01 marca.
2.Szkolny zespół do spraw integracji zbiera informacje o dzieciach na podstawie rozmów z rodzicami oraz opinii z placówek, instytucji , które miały kontakt z dzieckiem a następnie dokonuje wstępnej weryfikacji podań.
3.Przyjęcia uczniów do klasy integracyjnej ustala się na dzień 30.03. roku poprzedzającego nowy rok szkolny na podstawie opinii kwalifikacyjnego wczesnym wspomaganiu lub orzeczenia kwalifikacyjnego wydanego przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną lub inną poradnię specjalistyczną.
§ 28
Prawa ucznia
1.Uczeń ma w szczególności prawo do:
1) właściwie zorganizowanego procesu kształcenia , zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej ,
2) opieki wychowawczej i warunków pobytu w szkole zapewniających bezpieczeństwo , ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej oraz ochronę i poszanowanie jego godności,
3) korzystania z pomocy stypendialnej bądź doraźnej , zgodnie z odrębnymi przepisami
4) życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym
5) swobody wyrażania myśli i przekonań , w szczególności dotyczących życia szkoły a także światopoglądowych i religijnych – jeśli nie narusza tym dobra innych osób ,
6) rozwijania zainteresowań , zdolności i talentów , poprzez wybór kół zainteresowań i innych form zajęć
7) sprawiedliwej , obiektywnej i jawnej oceny oraz znajomości sposobów kontroli postępów i osiągnięć szkolnych informacji o wymaganiach edukacyjnych, wynikających z „Wewnątrzszkolnego systemu oceniania”
8) pomocy w przypadku trudności w nauce
9) korzystanie z poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego i zawodowego
10) korzystania z pomieszczeń szkolnych ,sprzętu ,środków dydaktycznych księgozbioru biblioteki podczas zajęć szkolnych i pozalekcyjnych,
11) wpływania na życie szkoły przez działalność samorządową oraz zrzeszania się w organizacjach działających w szkole.
12) znajomości minimum programowego na dany rok dla swojej klasy.
13) zgłaszania nauczycielom problemów budzących szczególne zainteresowanie z prośbą o wyjaśnienie i pomoc w ich rozwiązaniu.
14) znajomości terminu pisemnego sprawdzianu wiadomości w klasie z tygodniowym wyprzedzeniem
15) otrzymania do wglądu sprawdzonej i poprawionej pracy w terminie dwóch tygodni od jej napisania
16) znajomości bieżących ocen z poszczególnych przedmiotów
17) pisemnego zwrócenia się do dyrektora szkoły, przed posiedzeniem kwalifikacyjnym rady pedagogicznej , o przeprowadzanie egzaminu sprawdzającego, jeżeli ustalona przez nauczyciela ocena – jego zdaniem lub zdaniem rodziców jest niezgodna z jego osiągnięciami ,
18) pisemnego zwrócenia się do dyrektora szkoły o przeprowadzenie egzaminu kwalifikacyjnego w przypadku , gdy był nie klasyfikowany z co najmniej jednego przedmiotu z powodu nieobecności:
- usprawiedliwionej nieusprawiedliwionej – w tym za zgodą rady pedagogicznej
19) zwracania się do wychowawcy klasy i organów szkoły we wszystkich istotnych sprawach i uzyskiwania od nich pomocy w różnych trudnych sytuacjach życiowych
20) zapewnienia poszanowania godności własnej i dyskrecję w sprawach osobistych , a także stosunków rodzinnych ,korespondencji ,przyjażni , uczuć
§ 29
Obowiązki ucznia
1. Uczeń jest w szczególności zobowiązany do :
1) przestrzegania przepisów obowiązujących w szkole w szczególności postanowień zawartych w statucie szkoły
2) podporządkowania się zaleceniom i zarządzeniom dyrektora ,innych nauczycieli i postanowień Samorządu Uczniowskiego
3) systematycznego i aktywnego uczestniczenia w zajęciach lekcyjnych, na które ma przybywać punktualnie i w życiu szkoły
4) uzupełniania braków wynikających z nieobecności w szkole ( n.p uzupełnienia ćwiczeń, odrobienia zaległych zadań)
5) przygotowywania się do zajęć zgodnie z wymaganiami określonymi przez nauczyciela prowadzącego zajęcia
6) przestrzegania zasad kultury współżycia w odniesieniu do kolegów , nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz właściwego zachowania się podczas trwania zajęć i na przerwach
7) dbania o własne życie , zdrowie i higienę oraz prawidłowy rozwój
8) dbania o wspólne dobro , ład i porządek w szkole
9) okazywania szacunku pracownikom szkoły , innym uczniom oraz osobom starszym poprzez społecznie akceptowane normy
10) dbania o honor i tradycje szkoły ,postępowania zgodnego z dobrem społeczności szkolnej ,współtworzenia jej autorytetu
11) nie ulega szkodliwym nałogom (paleniu, piciu alkoholu, używaniu narkotyków)
12) nie urządzania zabaw zagrażających bezpieczeństwu uczniów lub powodujących zniszczenie mienia szkolnego w czasie przerw , zajęć lekcyjnych i poza lekcyjnych;
13) w przypadku udowodnienia uczniowi zniszczenia mienia odpowiedzialność materialną za ten czyn ponoszą jego rodzice/opiekunowie prawni
14) nie przenoszenia ideologii strojów ,zachowań nieformalnych grup na teren szkoły
15) przeciwdziałania wszelkim przejawom nieodpowiedzialności ,lekceważenia obowiązków ucznia
16) stwarzania atmosfery wzajemnej życzliwości ,pomagać słabszym przeciwdziałać wszelkim przejawom przemocy , brutalności a także zarozumialstwa
17) przestrzegania zasad higieny osobistej
18) noszenia jednolitego stroju obowiązującego w szkole i dbania o jego estetykę
19) kulturalnego zachowywania się w każdej sytuacji
20) dbania o poprawność naszego języka w kontaktach z innymi .
21) przestrzegania zakazu włączania i używania telefonu komórkowego oraz korzystania z innych urządzeń elektronicznych podczas zajęć szkolnych
§ 30
Rodzaje nagród stosowanych w szkole wobec uczniów oraz zasady ich stosowania
1.Ucznia można nagrodzić za:
1) wybitne osiągnięcia w nauce
2) wzorową postawę uczniowską
3) reprezentowanie szkoły w olimpiadach ,konkursach i zawodach,
4) działalność na rzecz społeczności lokalnej i ochrony środowiska naturalnego.
2. Rodzaje nagród :
1) indywidualne
2) zespołowe
3. Formy stosowanych nagród:
1) pochwała wobec klasy przez nauczyciela , wychowawcę , dyrektora
2) pochwała przez dyrektora wobec klasy i szkoły na apelu
3) dyplom od Rady Rodziców na koniec roku szkolnego
4) nagroda rzeczowa do Rady Rodziców na koniec roku szkolnego
5) nagrody rzeczowe , dyplomy za zajęcia punktowanych miejsc I-III w konkursach szkolnych i poza szkolnych
6) świadectwo z wyróżnieniem (otrzymuje je uczeń, ze średnią powyżej 4,75 bardzo dobrą oceną z zachowania.)
4. Fundatorem nagród może być :
1) szkoła
2) Rada Rodziców
3) sponsorzy
§ 31
1. Za nieprzestrzeganie postanowień statutu , a w szczególności uchybianie obowiązkom, o których mowa w § 29 uczeń może zostać ukarany :
1) upomnieniem słownym przez wychowawcę lub innego nauczyciela z wpisem do dziennika
2) naganą pisemną udzieloną przez wychowawcę
3) rozmową dyscyplinującą z wychowawcą i pedagogiem w obecności rodziców
4) upomnieniem ustnym dyrektora z wpisem do dziennika
5) naganą pisemną udzieloną przez dyrektora
6) zawieszeniem w prawach do udziału w pozalekcyjnych formach życia szkolnego (dyskotekach , ogniskach, wycieczkach klasowych itp.) do reprezentowania szkoły na zewnątrz
7) pozbawieniem funkcji pełnionych w klasie
8) pozbawieniem funkcji pełnionych na forum szkoły
9) obniżeniem oceny z zachowania
10) przeniesieniem do równoległej klasy w swojej szkole decyzją Rady Pedagogicznej, na wniosek wychowawcy klasy lub innego nauczyciela
a) w przypadku kilkakrotnego zastosowania wobec ucznia kary z pkt. 1-5
b) w przypadku wyczerpania wszelkich możliwości oddziaływań pedagogicznych (rozmowy z wychowawcą, rodzicami , pedagogiem , katechetą , dyrektorem)
11) przeniesieniem do innej szkoły:
w przypadku kiedy zostały wyczerpane wszystkie możliwości kar z pkt.1-7 , a uczeń nadal nie przejawia chęci poprawy, ma demoralizujący wpływ na kolegów, popada w konflikt z prawem
jest członkiem grupy przestępcze, jest dilerem narkotyków itp.
Przeniesienia do innej szkoły dokonuje kurator oświaty na wniosek dyrektora
12) zdeponowaniem telefonu komórkowego lub innego urządzenia elektronicznego u dyrektora szkoły w przypadku włączenia lub używania ich podczas zajęć, do momentu odbioru przez rodziców lub opiekunów prawnych ucznia
13) uzyskaniem wpisu punktów ujemnych zgodnie z WSO za brak stroju szkolnego
2.Nie mogą być stosowane kary naruszające nietykalność i godność osobistą ucznia .
§ 32
Tryb odwoływania się od kary.
1. Wychowawca ma obowiązek niezwłocznego poinformowania rodziców o wymierzonej karze i odnotowania tego faktu w dzienniku lekcyjnym
2. Uczniowi przysługuje prawo odwołania się od wymierzonej kary ( z wyjątkiem upomnień ustnych )
3. Uczeń ma prawo pisemnie odwołać się od wymierzonej mu kary za pośrednictwem Samorządu Uczniowskiego lub rodzica do dyrektora szkoły w terminie 3 dni od otrzymania informacji o nałożonej karze.
§ 33
Postanowienia końcowe.
1. Dokonywanie zmian w Statucie odbywa się w trybie właściwym dla jego uchwalenia
2. Zasady postępowania w sprawie uchylenia Statutu lub niektórych jego postanowień określa ustawa.
3. Załączniki stanowią integralną część Statutu .
- Program Wychowawczy Szkoły
- Program Profilaktyki
- Wewnątrzszkolny System Oceniania
- Regulamin Samorządu Uczniowskiego
- Regulamin Rady Rodziców
- Regulamin Rady Pedagogicznej
- Regulamin Biblioteki Szkolnej
- Regulamin Świetlicy.
4. Z dniem wejścia w życie Statutu traci moc dotychczas obowiązujący Statut wraz z poprawkami
Statut wchodzi w życie z dniem 31.01 2005
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Szkoła Podstawowa nr 11 z Oddziałami Integracyjnymi im. św. Jana Pawła II w Mielcu