Statut

Statut Publicznej Szkoły Podstawowej nr 11 w Mielcu

Statut Publicznej Szkoły Podstawowej

 

Rozdział  I

Założenia ogólne

§ 1

 

 

 

  1. Szkoła nosi nazwę Szkoła Podstawowa Nr 11 z  Oddziałami Integracyjnymi  w Mielcu.
  2. Jest  publiczną  szkołą podstawową.
  3. Siedzibą szkoły są obiekty przy ul. Warneńczyka 2 w Mielcu.
  4. Organem prowadzącym jest Gmina Miejska Mielec. Organem sprawującym nadzór   pedagogiczny jest Podkarpackie Kuratorium Oświaty w Rzeszowie.
  5. Szkole nadaje imię organ prowadzący na wniosek rady szkoły lub  wspólny wniosek rady pedagogicznej, rady rodziców i samorządu uczniowskiego.
  6. Nazwa szkoły jest używana w pełnym brzmieniu, a na pieczęciach może być używany skrót nazwy.
  7. Szkoła umożliwia naukę uczniom niepełnosprawnym.

 

Rozdział II

Cele i zadania szkoły

 

§ 2

 

       1.Misja szkoły

 

Naszym celem jest nie tylko rozwijanie umysłów za  pomocą nauk i umiejętności, lecz także uszlachetnianie serc i dusz.”

 

      2.Sylwetka naszego absolwenta.

 

W wyniku oddziaływań  edukacyjnych  uczeń kończący naszą  szkołę jest:

1)   dobrze przygotowany do nauki w gimnazjum

2)   krytyczny wobec siebie i otoczenia

3)   aktywnie uczestniczy w czynieniu dobra , potrafi przeciwstawić się złu

4)   ma szacunek dla samego siebie, innych ludzi i przyrody

5)   umie współdziałać i współpracować w grupie

6)   szanuje tradycje , kulturę i zwyczaje rodziny , regionu i kraju

7)   rzetelnie pracuje i ma szacunek do pracy

8)   umiejętnie kontaktuje się z innymi

9)   szanuje zdrowie swoje i innych,

   10) odpowiedzialny, zaradny

 

3. Wizja szkoły

 

1)   Jesteśmy szkoła twórczą, która w oparciu o przyjazną atmosferę i partnerstwo  wspomaga rozwój każdego ucznia.

2)   Stwarzamy uczniom optymalne warunki do harmonijnego rozwoju , zdobywania wiedzy i  umiejętności.

3)   Mamy wysoko wykwalifikowaną kadrę pedagogiczną, która ciągle się doskonali i dokształca.

4) Stwarzamy bezpieczne warunki pobytu w szkole.

5)   Przyjmujemy uczniów o specjalnych  potrzebach edukacyjnych,  wspomagamy ich rozwój na zajęciach lekcyjnych  i specjalistycznych.

6)   Kultywujemy polską tradycję korzystamy z dziedzictwa kulturowego miasta i regionu.

7)   Organizujemy wszechstronną pomoc potrzebującym uczniom, obejmujemy działaniami profilaktycznymi wszystkich uczniów

8)   Oferujemy szeroki zakres zajęć pozalekcyjnych i rekreacyjnych .

9)   Promujemy działalność szkoły i jej osiągnięcia w środowisku lokalnym i w regionie.

10)Unowocześniamy i uzupełniamy bazę oraz wyposażenie szkoły.  11)Współpracujemy ze środowiskiem uczniów

 

§ 3

 

Cele szkoły:

 

  1. Nadrzędnym celem pracy edukacyjnej szkoły jest wszechstronny , harmonijny rozwój ucznia.
  2. Szkoła opracowuje i realizuje „Program Wychowawczy” i program profilaktyki z uwzględnieniem specyfiki szkoły i środowiska pozaszkolnego , które ma wpływ na rozwój uczniów.
  3. Program  wychowawczy i program profilaktyki uchwala Rada Pedagogiczna po zasięgnięciu opinii    Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego.        
  4. Szkoła realizuje cele i zadania   określone w Ustawie o Systemie Oświaty z dnia    07.9.1991r (z późniejszymi zmianami)  oraz przepisach wydanych na jej podstawie, w szczególności:

1)   Zapewnia uczniom pełny rozwój umysłowy , moralno-emocjonalny i fizyczny w zgodzie z ich potrzebami i możliwościami  psychofizycznymi  w warunkach poszanowania ich godności osobistej oraz wolności światopoglądowej i wyznaniowej .

2)   Umożliwia zdobywania  wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły, zapewniając bezpłatne nauczania w zakresie ramowych planów  nauczania.

3)   Stwarza środowisko wychowawcze sprzyjające realizacji celów i zadań  określonych w „Programie Wychowawczym Szkoły „ stosownie do wieku uczniów .

4)   Udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

5)   Uwzględnia indywidualne potrzeby uczniów.

6)   Sprawuje opiekę nad uczniami niepełnosprawnymi, organizując nauczanie indywidualne oraz klasy integracyjne.

7)   Umożliwia rozwijanie zainteresowań i zdolności uczniów , realizuje indywidualne programy nauczania oraz ukończenia szkoły w skróconym czasie.

8)   Udziela pomocy uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji materialnej.

9)   Zapewnia uczniom opiekę pedagogiczną i zdrowotną oraz pełne bezpieczeństwo w czasie zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych organizowanych przez szkołę poprzez nauczycieli , pedagogów specjalnych, pedagoga ogólnego, logopedów, higienistkę i innych.

10)       Doskonali i podnosi jakość swojej pracy .
11)       Umożliwia podtrzymanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej ,językowej i religijnej  poprzez kultywowanie tradycji narodowych i regionalnych oraz wychowywanie  w duchu tolerancji wyznaniowej współpracując z domem rodzinnym , kościołem prowadząc:
a) naukę w języku ojczystym
b) naukę religii wyznania rzymsko-katolickiego oraz innego na życzenie rodziców
12)       Realizuje zadania w zakresie nauczania , kształcenia umiejętności  wychowania oraz podejmuje działania opiekuńcze i profilaktyczne odpowiednio do istniejących potrzeb.

 

 

 

  1. 5.    Zadania szkoły w zakresie nauczania :

 

Szkoła w zakresie nauczania, co stanowi jej zadanie specyficzne, zapewnia uczniom w szczególności:

1)Naukę poprawnego i swobodnego wypowiadania się, pisania i czytania ze zrozumieniem.

2)Poznawanie wymaganych pojęć i zdobywania rzetelnej wiedzy na poziomie umożliwiającym co najmniej kontynuację nauki na następnym etapie kształcenia.

3) Dochodzenia do zrozumienia, a nie tylko do pamięciowego opanowania

przekazywanych treści.

4)Rozwijanie zdolności dostrzegania różnego rodzaju związków i zależności/ przyczynowo -skutkowych, funkcjonalnych, czasowych i przestrzennych itp.\

5)Rozwijanie zdolności myślenia analitycznego i syntetycznego.

6)Traktowanie wiadomości przedmiotowych, stanowiących wartość poznawcza sama w sobie, w sposób integralny, prowadzący do lepszego zrozumienia świata, ludzi i siebie;

7)Poznawanie zasad rozwoju osobowego i życia społecznego.

8)Poznawanie dziedzictwa kultury narodowej postrzeganej w perspektywie kultury europejskiej.

 

  1. 6.           Zadania szkoły w zakresie kształcenia umiejętności

 

W szkole uczniowie powinni kształcić swoje umiejętności wykorzystywania zdobytej wiedzy, aby w ten sposób lepiej przygotować się do pracy w warunkach współczesnego świata. Nauczyciele stwarzają uczniom warunki do nabywania następujących umiejętności.

 

1)  Planowania, organizowania i oceniania własnej nauki, przyjmowania za nią coraz większej odpowiedzialności.

2) Skutecznego porozumiewania się w różnych sytuacjach, prezentacji własnego punktu widzenia i uwzględnienia poglądów innych ludzi, poprawnego posługiwania się językiem ojczystym, przygotowania do publicznych wystąpień;

3) Efektywnym współdziałania w zespole i pracy w grupie, budowania więzi międzyludzkich, podejmowania indywidualnych i grupowych decyzji, skutecznego działania na grupie zachowania obowiązujących norm;

4)  Rozwiązywania problemów w twórczy sposób.

5)  Poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną.

6) Odnoszenia praktyki zdobytej wiedzy oraz tworzenia i potrzebnych doświadczeń i nawyków.

          

 

  1. 7.   Zadania szkoły w zakresie wychowania szczegółowo określa Program  Wychowawczy .

 

Nauczyciele w swojej pracy wychowawczej, wspierając w tym zakresie obowiązki rodziców, powinni zmierzać do tego, aby uczniowie w szczególności:

 

1) Znajdowali w szkole środowisko wszechstronnego rozwoju osobowego /w wymiarze intelektualnym, psychicznym, społecznym, zdrowotnym estetycznym, moralnym, duchowym/

2)  Rozwijali w sobie dociekliwość poznawczą, ukierunkowaną na poszukiwanie prawdy, dobra i piękna na świecie.

3)  Mieli świadomość życiowej użyteczności zarówno poszczególnych przedmiotów szkolnych, jak i całej edukacji na danym etapie.

4)  Stawali się coraz bardziej samodzielni w dążeniu do dobra w jego wymiarze indywidualnym  i społecznym, godząc umiejętnie dążenie do dobra własnego z wolnością innych.

5)  Poszukiwali, odkrywali i dążyli na drodze rzetelnej pracy do osiągnięcia wszelkich celów życiowych i wartości ważnych dla odnalezienia własnego  miejsca na świecie.

6)  Uczyli się szacunku dla dobra wspólnego jako podstawy życia społecznego oraz przygotowali się do życia społecznego oraz przygotowali się do życia w rodzinie, społeczności lokalnej i w państwie.

 

§ 4

 

Rozdział III

 

Sposób wykonywania zadań szkoły .

 

  1.  Cele  i zadania edukacyjne szkoły realizowane są w toku powszechnie dostępnych zajęć  lekcyjnych   obowiązkowych i nadobowiązkowych  pozalekcyjnych i specjalistycznych  oraz podczas organizowanych  wycieczek turystyczno-krajoznawczych  imprez  kulturalnych , sportowych szkolnych, międzyszkolnych , miejskich i zajęciach świetlicowych .
  2. Nad uczniami  przebywającymi w szkole podczas zajęć  obowiązkowych , pozalekcyjnych i nadobowiązkowych  opiekę sprawują nauczyciele prowadzący te zajęcia .
  3. Podczas zajęć poza terenem szkoły , w trakcie wycieczek organizowanych przez szkołę opiekę  sprawują   opiekunowie , wychowawcy oraz osoby do tego upoważnione, przestrzegając zasad bezpieczeństwa i przepisów  dotyczących organizacji wycieczek szkolnych.

 

§ 5

 

1. Zakres i sposób wykonywania zadań opiekuńczych szkoły uwzględnia  obowiązujące   w szkołach ogólne przepisy  BHP.

2. Szkoła określa następujące zasady sprawowania opieki nad uczniami podczas zajęć lekcyjnych oraz pozalekcyjnych:

1) Opiekę nad uczniami w szkole podczas zajęć obowiązkowych, nadobowiązkowych oraz pozalekcyjnych sprawuje nauczyciel prowadzący zajęcia,

2) Podczas nieobecności nauczyciela wskutek choroby lub innych ważnych przyczyn dyrektor zmienia organizację pracy uczniów, która uwzględniona jest w księdze zastępstw na tablicy ogłoszeń oraz w dzienniku lekcyjnym:

a) dyrektor wówczas powierza opiekę nad uczniami innemu nauczycielowi w ramach zastępstwa lub

b) dzieli klasę na mniejsze zespoły i powierza opiece nauczycielom prowadzącym zajęcia w równoległych klasach

c) w wyjątkowych przypadkach zwalnia uczniów z ostatnich zajęć

d) wychowawca klasy informuje uczniów o bieżących zmianach w organizacji  pracy.

3) Nauczyciel /wychowawca/  prowadzący zajęcia sprawdza czy miejsce ich prowadzenia nie stwarza zagrożenia dla uczniów  ,

dostrzeżone zagrożenie musi być usunięte  lub zgłoszone dyrekcji szkoły

4) W pracowniach i salach lekcyjnych  o zwiększonym ryzyku wypadku / technika, informatyka, sala gimnastyczna / musi być opracowany regulamin , zawierający zasady bezpieczeństwa, umieszczony w widocznym miejscu , z którym uczniowie są zapoznani każdorazowo  na początku roku szkolnego /

5) W pomieszczeniach , o których  mowa wyżej uczniowie nie mogą przebywać bez opieki nauczyciela lub wychowawcy ,

6) Nauczyciel zobowiązany jest do systematycznej kontroli obecności uczniów  podczas każdej lekcji oraz reagowania na samowolne opuszczenie przez nich zajęć,

 

7) Uczeń może być zwolniony z lekcji do domu po uprzednim doręczeniu nauczycielowi lub wychowawcy klasy stosownego zaświadczenia od rodziców  w razie wywołania lub zwolnienia ucznia z lekcji przez rodzica , innego nauczyciela , bądź pracownika szkoły , opiekę nad uczniem przejmuje w/w osoba.

8) Po zakończeniu zajęć w danym dniu nauczyciel odprowadza uczniów do szatni.

9) W czasie stwierdzenia choroby (ból głowy, żołądka itp.) bądź innych dolegliwości   zdrowotnych u ucznia - przez szkolny personel medyczny  uczeń może być odesłany do domu po uprzednim skontaktowaniu się z jego rodzicami.

10) O podjętej decyzji szkolna służba zdrowia informuje nauczyciela wychowawcę bądź nauczyciela prowadzącego zajęcia.

11) Jeżeli kontakt z rodzicami jest niemożliwy, uczeń pozostaje w szkole, pod opieką szkolnej służby zdrowia, aż do chwili zakończenia lekcji, a następnie, jeżeli stan chorego nie pozwala na samodzielny powrót do domu, powrót ten winien nastąpić pod opieką przedstawiciela szkolnej służby medycznej lub pracownika szkoły.

12) Jeżeli uczeń ulegnie wypadkowi na zajęciach w obiekcie szkolnym w czasie przerwy,  nauczyciel sprawujący opiekę (dyżur) lub inny pracownik szkoły jest obowiązany do  udzielenia poszkodowanemu pierwszej pomocy:
a)  doprowadza poszkodowanego do gabinetu lekarskiego (pielęgniarki szkolnej) zawiadamiając o wypadku Dyrektora Szkoły (wicedyrektora),
b)  jeśli nauczyciel ma w tym czasie zajęcia z klasą, prosi o nadzór nad swoją  klasą kolegę uczącego w najbliższej sali;
c)  jeśli gabinet lekarski jest nieczynny nauczyciel zawiadamia pogotowie ratunkowe, przekazuje poszkodowanego dyrektorowi (wicedyrektorowi), który już bierze dalszą odpowiedzialność za  udzielenie pomocy;
d)  jeśli wypadek zdarzyłby się w godzinach wieczornych (dyskoteki itp.) nauczyciel - opiekun sam decyduje o postępowaniu.

 

e) W każdych trudniejszych przypadkach wzywa pogotowie ratunkowe  i powiadamia   telefonicznie Dyrektora Szkoły oraz rodziców (prawnych opiekunów):

 

 

 

 

3. Zasady sprawowania  opieki nad uczniami podczas zajęć poza terenem szkoły i w trakcie wycieczek organizowanych przez szkołę:

 

1) nauczyciel zgłasza każde wyjście poza teren szkoły w sekretariacie podając miejsce pobytu dzieci,

2) uczniowie przebywający na zajęciach poza terenem szkoły i wycieczkach są pod opieka nauczyciela organizatora  zajęć lub wycieczki ,

3) w czasie zajęć poza terenem szkoły i wycieczkach  jeden opiekun sprawuje opiekę nad grupą do :

a) 30 uczniów w obrębie tej samej miejscowości, w której mieści się szkoła

b) 20 uczniów – na obozach  stałych

c) 15 uczniów przy wyjeździe z uczniami  poza miejscowość , która jest siedzibą szkoły

d) 10 uczniów – jeśli jest to impreza turystyki kwalifikowanej , a przepisy  szczególne nie stanowią inaczej .

4) Na udział w wycieczce (z wyjątkiem wycieczki lokalnej w granicach miasta) oraz w imprezie turystycznej kierownik musi uzyskać pisemną zgodę rodziców uczniów, uczestników wycieczki i dyrekcji szkoły.

5) W wycieczkach turystyczno - krajoznawczych nie mogą brać udziału uczniowie, w  stosunku do których istnieją przeciwwskazania lekarskie.

     6) Kierownik wycieczki zobowiązany jest do:


a)  złożenia na trzy dni przed terminem wycieczki karty i innych dokumentów dotyczących wycieczki;                        
b)  zapoznania uczestników z zasadami bezpieczeństwa oraz zapewnienia warunków do ich spełnienia przez wszystkich uczestników od chwili rozpoczęcia do   zakończenia wycieczki;
c)  w przypadku wycieczek do lasu zapoznanie uczestników z regulaminem   przeciwpożarowym;
d)  określenia zadań dla opiekunów w zakresie realizacji programu,
sprawowania opieki i przestrzegania zasad bezpieczeństwa jego podopiecznych;
e)  dopilnowania, by wszyscy uczestnicy zaopatrzeni byli w niezbędny sprzęt, ekwipunek i apteczkę pierwszej pomocy.

7) Prowadzący zajęcia i opiekunowie ponoszą pełną odpowiedzialność za przygotowanie przebiegu zajęć i bezpieczeństwo uczestników.

8) W celu zapewnienia poprawy bezpieczeństwa dzieci i młodzieży szkolnej po drogach publicznych szkoła umożliwia zaznajomienie się uczniów z przepisami bezpiecznego poruszania się na drogach.

9) Jeśli wypadek miał miejsce w szkole, obowiązek zabezpieczenia miejsca wypadku do czasu ustalenia jego okoliczności i przyczyn ciąży na  Dyrektorze Szkoły.

10) Gdy wypadek wydarzy się podczas zajęć organizowanych przez szkołę   poza jej terenem, obowiązek zabezpieczenia miejsca wypadku spoczywa  na  osobie prowadzącej zajęcia.

 

4.  Zasady organizacyjno-porządkowe pełnienia dyżurów nauczycielskich w szkole

 

1) Na 15 minut przed rozpoczęciem lekcji i podczas przerw lekcyjnych za bezpieczeństwo  uczniów odpowiada nauczyciel pełniący dyżur.

2) Nauczyciele dyżurują w wyznaczonych przez dyrektora  miejscach  wg. ustalonego harmonogramu .

3) Czas i miejsce dyżurów określa grafik wywieszony na tablicy informacyjnej.

4) Nauczyciele wychowania fizycznego pełnią dyżur w obrębie sali  rekreacyjnej ,sali   gimnastyki korekcyjnej i  gimnastycznej.

5) Każdy nauczyciel zobowiązany jest zapoznać się ze swoim rozkładem dyżurów.

6) Należy uwzględnić zmiany, które zgłaszane są w trakcie roku szkolnego.  

7) Nauczyciel mający zastępstwo za innego nauczyciela przejmuje po zastępstwie jego  dyżur. Wyjątek stanowią jedynie ci nauczyciele, którzy w tym czasie mają swój stały dyżur.       

8) Ewentualne prośby lub konieczne zmiany należy zgłaszać do osób odpowiedzialnych       za układanie dyżurów.

9) Konieczność zejścia z dyżuru należy zgłaszać wcześniej dyrekcji.

10) W stosunku do osób, które wykażą się trzykrotnym opuszczeniem dyżuru bez wyraźnego powodu zostaną wyciągnięte konsekwencje służbowe.

11) Nauczyciele pełniący dyżury kontrolują zachowanie uczniów i reagują na nieprawidłowości .

 

§ 6

 

1.Formy sprawowania opieki indywidualnej nad uczniami z zaburzeniami rozwojowymi, uszkodzeniami narządów ruchu, słuchu i wzroku.

 

1)                          Uczeń z dysfunkcją narządu ruchu uniemożliwiającą lub utrudniającą uczęszczanie do szkoły, przewlekle chory, stale lub okresowo niezdolny do nauki i wychowania w warunkach szkolnych może być objęty nauczaniem indywidualnym. Powyższe zajęcia organizuje się na podstawie orzeczenia właściwej danej szkole poradni psychologiczno - pedagogicznej i za zgodą organu nadzorującego szkołę.

 

2) Uczniom niepełnosprawnym mogącym uczęszczać do szkoły, szkoła zapewnia naukę w    klasach integracyjnych.

 

3) Opiekę, wychowanie i kształcenie w klasie integracyjnej organizuje się poprzez dostosowanie treści, metod i organizacji pracy do potrzeb edukacyjnych i możliwości rozwojowych uczniów.

 

4) Szkoła  zapewnia odpowiednie  wyposażenie i oprzyrządowanie stanowiska  ucznia niepełnosprawnego /jeśli taka  jest potrzeba/  w sali dydaktycznej oraz  prowadzi zajęcia wspomagające  rozwój  fizyczny uczniów niepełnosprawnych w specjalistycznych salach rehabilitacyjnych.

 

5)  Uczniom niepełnosprawnym dyrektor może wydłużyć naukę o rok na każdym etapie edukacyjnym po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej.

 

 

2. Formy sprawowania opieki indywidualnej nad uczniami, którym z powodu warunków rodzinnych lub losowych potrzebna jest stała bądź doraźna pomoc materialna.

 

 

1) Pomoc materialna organizowana może być ze środków pozabudżetowych w formie:
a)  bezpłatnych obiadów,
b)  dofinansowania dożywiania,
c)  zbiórki odzieży, żywności,

d)  jednorazowej zapomogi z funduszu Rady Rodziców.

 

2) Organizowaniem powyższych form opieki i pomocy materialnej uczniom opuszczonym i osieroconym,  z rodzin alkoholicznych, zdemoralizowanych, wielodzietnych mających szczególne trudności materialne oraz uczniom kalekim, przewlekle chorym zajmuje się pedagog szkolny.  W celu realizacji tych zadań współpracuje on z wychowawcą, organami szkoły,  instytucjami charytatywnymi.

 

3. Szkoła organizuje uczniom pomoc psychologiczno-pedagogiczną w formie:    

1) zajęć dydaktyczno-wyrównawczych

2)zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych , logopedycznych,socjoterapeutycznych  oraz innych zajęć  o charakterze  terapeutycznych

3) zajęć rozwijających uzdolnienia

3) klas wyrównawczych

4) klas terapeutycznych

5) zajęć psychoedukacyjnych  dla rodziców

6) zajęć psychoedukacyjnych   dla uczniów

7) porad dla uczniów

8) porad ,konsultacji i warsztatów dla rodziców i nauczycieli

 

4.Zasady udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz prowadzoną dokumentację w tym zakresie określa ustalona przez dyrektora szkoły procedura opracowana na podstawie odrębnych przepisów.

 

5.Objęcie  ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną wymaga zgody rodziców.

 

7.Pomoc psychologiczną i pedagogiczną  w szkole organizuje wychowawca klasy, koordynuje pedagog szkolny.

 

8.Szkoła  współpracuje  z Poradnią  Psychologiczno-Pedagogiczną  i innymi poradniami   specjalistycznymi  w zakresie konsultacji , metod i form  pracy udzielanej uczniom oraz w zakresie  specjalistycznej  diagnozy w indywidualnych przypadkach.

 

§ 7

 

1. Szkoła diagnozuje potrzeby uczniów  w zakresie ich uzdolnień  i zainteresowań  stosownie do potrzeb organizuje zajęcia dodatkowe.

2. Rozwijanie zainteresowań i uzdolnień uczniów organizuje się w  

    formie:

a)   kółek wiedzy, zajęć dodatkowych,

b)                  konkursów przedmiotowych i twórczości  własnej uczniów

3    Formy te organizowane są w miarę potrzeb i możliwości finansowych .

    

4. W opracowanych przez siebie programach nauczania, nauczyciele zobowiązani są do  uwzględnienia zainteresowań uczniów.

5. Uczeń o szczególnych uzdolnieniach i zainteresowaniach może starać się o   indywidualny program nauki, którego celem jest dostosowanie zakresu i tempa uczenia się do indywidualnych potrzeb dziecka.

6. Indywidualny program nauki może być realizowany na każdym poziomie kształcenia.

7. Ten sposób nauki powinien sprzyjać ukończeniu szkoły przez ucznia  w skróconym  czasie.

8. Uczeń objęty indywidualnym tokiem nauki może być klasyfikowany w ciągu całego  roku szkolnego, a także może realizować w ciągu jednego roku szkolnego program z zakresu dwóch lat.

9. Celem indywidualnego toku jest dostosowanie zakresu i tempa uczenia do indywidualnych możliwości i potrzeb dziecka

10. Indywidualny tok nauki może być realizowany na każdym poziomie kształcenia.

 

§  8

 

1. Szkoła  współpracuje z rodzicami w zakresie kształcenia, wychowania i profilaktyki uczniów .

2. Rodzice mają prawo do:

1) znajomości Statutu Szkoły,
2) znajomości Programu Wychowawczego szkoły i klasy, Szkolnego Programu Profilaktyki, koncepcji pracy szkoły
3) znajomości przepisów dotyczących oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów,
4) uzyskiwania  rzetelnej informacji słownej lub pisemnej na temat swojego dziecka, jego zachowania, postępów i przyczyn trudności w nauce, przy zachowaniu dyskrecji ze strony nauczyciela nie naruszając godności osobistej ucznia.
5) uzyskiwania informacji i porad w sprawach wychowania i dalszego kształcenia swych dzieci,
6) rozmów indywidualnych z wychowawcami, nauczycielami uczącymi ich dzieci, pedagogiem, Dyrektorem Szkoły i jego zastępcą w wyznaczonych przez szkołę terminach,
7) wyrażania i przekazywania organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny opinii na temat pracy szkoły,
8) wnioskowanie o zezwolenie na spełnianie obowiązku szkolnego poza szkołą.

3.Szkoła diagnozuje oczekiwania rodziców w zakresie kształcenia , wychowania i opieki.

 

 

4. Formy współdziałania szkoły z rodzicami: .

1) zebrania z wychowawcą
2) spotkania z nauczycielami uczącymi w danej klasie
3) dni otwarte w miesiącach gdzie nie ma zebrań z wychowawcą
4) spotkania Rady Rodziców z Dyrekcją
5) spotkania indywidualne z nauczycielami, wychowawcami, specjalistami
6) spotkania klasowe okazjonalne
7) kontakty z pedagogiem, psychologiem szkolnym
8) zapraszanie do  organizowania wycieczek klasowych, zielonych szkół, imprez kulturalnych, sportowych festynów dyskotek zabaw karnawałowych, uroczystości szkolnych
9)lekcje otwarte dla rodziców
10) przyjmowanie rodziców/prawnych opiekunów przez Dyrektora Szkoły w czasie godzin urzędowania  oraz w terminach spotkań z wychowawcą;
11) gazetki informacyjne, edukacyjne
12) programy edukacyjne, informacyjne prowadzone  poprzez radiowęzeł  szkolny
13) wspólne warsztaty i programy edukacyjne, konsultacje pedagogiczne
14) rozmowy telefoniczne i wizyty domowe
15) korespondencja listowna oraz elektroniczna
16) wezwanie przez wychowawcę, pedagoga, dyrektora szkoły w przypadkach drastycznych, kiedy ma miejsce przekraczanie norm zachowania przez ich dzieci, zgodnie z obowiązującymi w szkole procedurami,
17) w przypadku poważnych zagrożeń dotyczących losów ucznia (gwałtowny spadek wyników nauczania, opuszczanie zajęć bez usprawiedliwienia, wejście w konflikt z prawem itp.) przyjmuje się zasadę natychmiastowego kontaktu wychowawcy i pedagoga szkolnego
z rodzicami/prawnymi opiekunami zgodnie z obowiązującymi w szkole procedurami,
9) wszystkie kontakty z rodzicami/prawnymi opiekunami są odnotowywane w dokumentacji szkolnej (dzienniki lekcyjne, notatki służbowe).

 

5.Współdziałanie i rodziców odbywa się w oparciu o zasady:
1) pozytywnej motywacji,
2) partnerstwa,
3) wielostronnego przepływu informacji
4) jedności oddziaływań,
5) aktywnej i systematycznej współpracy.

 

 

5. Współdziałanie szkoły z rodzicami odbywa się w oparciu o zasady:

1) wzajemnego szacunku, partnerstwa i rozumienia racji obu stron.

2) współdziałanie zapewnia rodzicom:
a) znajomość celów i zadań szkoły oraz zamierzeń klasy,
b) znajomość dokumentów szkolnych,
c) uzyskiwanie bieżącej informacji na temat swego dziecka,
d) możliwość korzystania z porad i konsultacji w sprawach dotyczących dziecka.

3) Indywidualne konsultacje rodzica z nauczycielem nie mogą zakłócać lekcji, pełnionego przez nauczyciela dyżuru lub innych zajęć prowadzonych z uczniami

 

§ 9

 

  1. Warunki organizowania kształcenia, wychowania i opieki  w oddziałach integracyjnych w szkole regulują odrębne  przepisy .

 

Rozdział  IV

 

Organy  szkoły

 

§ 10

 

  1. Organami szkoły są:

a)           Dyrektor szkoły

b)           Rada Pedagogiczna

c)           Samorząd Uczniowski

d)           Rada Rodziców

 

§  11

 

                                              Kompetencje dyrektora szkoły

 

  1. Do zadań dyrektora należy  planowanie , organizowanie , kierowanie  i monitorowanie  pracy szkoły
  2. Dyrektor w szczególności  zabiega o stworzenie optymalnych warunków do realizacji zadań dydaktycznych , wychowawczych i opiekuńczych szkoły.
  3. Dyrektor zobowiązany jest do zapewnienia uczniom  oraz pracownikom  bezpiecznych  i higienicznych warunków pracy oraz nauki w szkole zarówno podczas zajęć obowiązkowych i nadobowiązkowych, a także  organizowanych przez szkołę  poza jej terenem. Egzekwuje przestrzegania przez uczniów   i pracowników   ustalonego w szkole porządku oraz dbałości  o czystość i estetykę  szkoły .

4. Do kompetencji  dyrektora szkoły w zakresie spraw bezpośrednio  związanych  z działalnością  podstawową  szkoły  należy:

1 )przedkładanie Radzie Pedagogicznej do zatwierdzenia wyników  klasyfikacji  i   promocji uczniów 

2) podejmowanie decyzji w sprawach przyjmowania uczniów  do szkoły przenoszenia ich do innych  klas lub oddziałów   

3) występowanie do kuratora oświaty z wnioskiem o przeniesienie ucznia do innej  szkoły

4) sprawowanie nadzoru pedagogicznego na zasadach  określonych  w odrębnych przepisach , w tym systematycznie monitorowanie pracy nauczycieli szkoły prowadzenie  stosownej dokumentacji ,

5) realizowanie zadań związanych z uzyskiwaniem  przez nauczycieli  stopni awansu zawodowego, oceną pracy  nauczycieli  oraz opieką nad nauczycielami  rozpoczynającymi pracę w zawodzie

6) kontrolowanie spełniania obowiązku szkolnego i wydanie decyzji administracyjnych w zakresie zezwolenia na realizację obowiązku szkolnego poza szkołą

7) organizowanie warunków  dla prawidłowej  realizacji „Konwencji  o Prawach Dziecka”

8) rozstrzyganie  spraw  spornych  i konfliktowych  pomiędzy  organami

9) kontrolowanie  przestrzegania  postanowień Statutu w sprawie rodzaju nagród i kar  stosowanych wobec uczniów

10) prowadzenie  dokumentacji pedagogicznej   zgodnie z odrębnymi przepisami

11) realizowanie uchwał  Rady Pedagogicznej, jeżeli są zgodne z prawem oświatowym

12) powierzanie stanowiska wicedyrektora, ustalanie zakresu czynności odwoływanie z niego po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego oraz Rady Pedagogicznej

13) monitorowanie działalności  nauczycieli i wychowawców , wynikające  ze sprawowanego  nadzoru pedagogicznego

14) przyznawanie nagród i wymierzanie kar pracownikom

realizowanie pozostałych zadań wynikających z ustawy „ Karta Nauczyciela”

 

  1. Do kompetencji dyrektora  szkoły w zakresie spraw organizacyjnych  należy:

1) przygotowanie projektu „Planu rozwoju szkoły”

2) opracowanie „Arkusza organizacyjnego szkoły

3) ustalenie tygodniowego   rozkładu zajęć

4) po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i rady rodziców dopuszcza do użytku szkolny zestaw programów nauczania

5) podejmowanie decyzji o zawieszeniu zajęć  dydaktycznych z zachowaniem  warunków  określonych  odrębnymi  przepisami

 

  1. Do kompetencji dyrektora  szkoły w zakresie  spraw finansowych należy:

1) opracowanie „Planu  finansowego” szkoły

2) przedstawienie projektu „Planu  finansowego” do zaopiniowania  radzie  pedagogicznej  i radzie rodziców

3) realizowanie „Planu finansowego”, w szczególności poprzez

4) dysponowanie określonymi w nim środkami , stosownie do przepisów  określających zasady gospodarki finansowej szkół

 

  1. Do kompetencji  dyrektora szkoły w zakresie spraw administracyjno-gospodarczych oraz biurowych należy:

1)sprawowanie nadzoru  nad działalnością administracyjno-gospodarcza szkoły 

2)organizowanie wyposażenia szkoły w środki dydaktyczne i sprzęt szkolny

3)organizowanie i nadzorowanie kancelarii szkoły

4)nadzorowanie prawidłowego prowadzenia dokumentów przez nauczycieli oraz prawidłowego wykorzystania druków szkolnych

5)organizowanie przeglądu technicznego obiektów szkolnych oraz prac konserwacyjno-remontowych

6)organizowanie okresowych  inwentaryzacji  majątku szkolnego

 

8.   Dyrektor jest kierownikiem zakładu  pracy dla zatrudnionych w szkole nauczycieli i pracowników  nie będących  nauczycielami.

 

9.   W zakresie , o którym mowa w pkt. 8 dyrektor w szczególności

1)   zatrudnia i przydziela zakres obowiązków nauczycielom i innym pracownikom

2)   decyduje o przyznaniu nagród oraz wymierzaniu kar porządkowych  nauczycielom i innym pracownikom

3)   decyduje , po zasięgnięciu opinii  rady pedagogicznej, w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników szkoły

4)   określa zakres  odpowiedzialności  materialnej nauczycieli i innych pracowników  szkoły

5)   współdziała z zakładowymi organizacjami związkowymi , w zakresie  ustalonym odrębnymi przepisami 

6)   administruje zakładowym funduszem świadczeń socjalnych , zgodnie z ustalonym regulaminem i na zasadach określonych odrębnymi przepisami  prawa

10. Dyrektor jest przedstawicielem szkoły na zewnątrz .

11. Dyrektor jest przewodniczącym  rady pedagogicznej .

12. Zadania związane z pełnieniem tej funkcji  oraz tryb ich realizacji określają postanowienia  „Regulaminu działalności  Rady Pedagogicznej „ w szczególności :

 

1)   zwołuje zebrania rady  pedagogicznej powiadamiając  jej członków  co najmniej  na trzy dni  wcześniej o terminie zebrania

2)   realizuje uchwały rady pedagogicznej podjęte w ramach  ich  kompetencji

3)   wstrzymuje wykonanie uchwały  rady pedagogicznej , jeżeli stwierdzi , że są one niezgodne z obowiązującymi  przepisami .O fakcie tym niezwłocznie zawiadamia  organ prowadzący  i nadzorujący szkołę. Decyzja organu prowadzącego jest ostateczna .

13. W wykonaniu swoich zadań dyrektor współpracuje z radą pedagogiczną i radą rodziców i organami samorządu  uczniowskiego.

14.Dyrektor – poza przypadkami szczególnymi  - współdziałania  w podejmowaniu czynności prawnych z podmiotami , o których mowa w ust.1 w szczególności :

 

1)   przedstawia radzie pedagogicznej , nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym  ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego  nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności  szkoły.

2)   udziela radzie rodziców i samorządowi  uczniowskiemu  informacji o działalności dydaktyczno-wychowawczej  szkoły.

 

 

§ 12

 

Kompetencje  Rady Pedagogicznej

 

  1. Rada  Pedagogiczna jest kolegialnym organem szkoły w zakresie realizacji statutowych działań szkoły dotyczących  kształcenia , wychowania i opieki .
  2. W skład rady  pedagogicznej  wchodzą wszyscy  nauczyciele zatrudnieni w szkole.
  3. W zebraniach  rady pedagogicznej mogą z głosem doradczym – brać udział inne osoby zaproszone przez jej przewodniczącego  za zgodą lub na wniosek  rady pedagogicznej.
  4. Przewodniczącym jest  dyrektor szkoły.
  5. Zasady funkcjonowania rady pedagogicznej określa „Regulamin działalności  Rady Pedagogicznej „ uchwalony przez  radę , normujący w szczególności następujące zadania.

1)   sposób przygotowania , zwoływania ,prowadzenia i dokumentowania  zebrań rady pedagogicznej,

2)   wewnętrzną organizację rady pedagogicznej

3)   kompetencje przewodniczącego rady pedagogicznej

4)   zasady dopuszczania do udziału w pracach rady pedagogicznej osób nie będących członkami tego organu szkoły

5)   zasady podejmowania prawomocnych uchwał i sposobu  ich formułowania w charakterze aktu prawnego

 

6. Rada pedagogiczna zatwierdza:

 

1)   plan pracy szkoły (program wychowawczy ), program profilaktyki

2)   wyniki klasyfikacji i promocji uczniów,

3)   statut szkoły i inne wewnętrzne regulaminy oraz zmiany w tych dokumentach

4)   podejmuje uchwały w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych prowadzonych w szkole,

5)   ustala w szkole organizację doskonalenia zawodowego nauczycieli,

6)   wnioski wychowawców klas w sprawie przyznawania uczniom nagród i wyróżnień

7)   przeniesienia ucznia do innej klasy lub szkoły

 

  1. 6.   Rada pedagogiczna opiniuje:

 

1)   organizację pracy szkoły, w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,

2)   plan wykorzystania środków finansowych,

3)   wnioski o przyznawanie nauczycielom odznaczeń, nagród oraz innych wyróżnień,

4)   propozycje dyrektora przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć związanych bezpośrednio z organizacją procesu dydaktyczno-wychowawczego i opiekuńczego w ramach przysługującego nauczycielom wynagrodzenia  zasadniczego oraz dodatkowych, odpłatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.

5)   powierzenie stanowiska dyrektora ,kandydatowi ustalonemu przez organ prowadzący i wyłonionemu w drodze do konkursu

6)   przedłużenie  powierzenia  stanowiska dotychczasowemu  dyrektorowi

7)   ocenę pracy dyrektora

8)   opiniuje powierzenie stanowiska wicedyrektora i innych kierowniczych stanowisk w szkole;

 

8. Dyrektor może wystąpić do rady pedagogicznej  z prośbą  o wydanie opinii w innej    sprawie .

 

9.Rada pedagogiczna ma prawo (wynikające z faktu nie powołania Rady Szkoły) do:

 

1)   wystąpienia z wnioskiem do organu prowadzącego szkołę o odwołanie z funkcji dyrektora lub do dyrektora o odwołanie z innej funkcji kierowniczej nauczyciela w szkole,

2)   w przypadku określonych w punkcie „1” organ prowadzący szkołę albo dyrektor są zobowiązani przeprowadzić postępowanie wyjaśniające w ciągu 14 dni od daty otrzymania uchwały i przedstawić jego wyniki na posiedzeniu plenarnym rady,

3)   uchwalania Statutu Szkoły,

4)   przedstawiania wniosków w sprawie rocznego  planu finansowego, środków specjalnych szkoły i opiniowania planu finansowego szkoły.

 

 

§ 13

Rada   Rodziców.

 

  1. Rada rodziców jest organem społecznym szkoły i reprezentuje ogół rodziców (opiekunów prawnych) uczniów.
  2. Rada Rodziców uczestniczy w rozwiązywaniu wszystkich problemów szkoły zgodnie z kompetencjami wynikającymi z ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty oraz rozporządzeń wykonawczych do ustawy.
  3. Rada Rodziców liczy tylu członków, ile jest oddziałów w szkole.
  4. W skład Rady Rodziców wchodzi po jednym przedstawicielu rad oddziałowych, wybranych w tajnych wyborach przez zebranie rodziców uczniów danego oddziału.
  5. Wewnętrzną strukturę Rady Rodziców, tryb jej pracy, kompetencje oraz szczegółowy sposób przeprowadzania wyborów określa Regulamin Rady Rodziców.
  6. Decyzje Rady Rodziców są jawne, ogłaszane na stronach internetowych szkoły, z wyjątkiem niektórych spraw personalnych uznanych za poufne.

§ 13a

1.Rada rodziców może występować do rady pedagogicznej i dyrektora szkoły z wnioskiem i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw oświaty.

2. Do kompetencji Rady Rodziców należy:

1)uchwalanie w porozumieniu z Radą Pedagogiczną działania o charakterze   wychowawczym skierowane do uczniów, realizowanego przez nauczycieli,

2)programu profilaktyki dostosowanego do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska, obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze profilaktycznym skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców

3)programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania szkoły

     4)opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez Dyrektora Szkoły.

 

§ 13b

  1. Rodzice (prawni opiekunowie) mają prawo do:

1)  dostępu do wszelkich informacji dotyczących kształcenia i wychowywania ich dzieci,

2)  rzetelnej informacji o postępach i ocenach nauki i zachowania dziecka,

3)  wsparcia ze strony szkoły w razie problemów wychowawczych,

4)  partnerskiego współdziałania i aktywnego wpływania, poprzez swoich przedstawicieli na sprawy szkoły.

 

 

§ 13c

 

  1. Rodzice (prawni opiekunowie)  mają obowiązek:

1)  wychowywać swoje dzieci w sposób odpowiedzialny, z poszanowaniem godności dziecka i nie zaniedbywać ich,

2)  poświęcać swój czas i uwagę nauce dzieci, tak, aby wzmacniać wysiłki szkoły skierowane na osiągnięcie celów nauczania i wychowania,

3)  dbać o regularne uczęszczanie dziecka do szkoły:

                                  a)        w przypadku nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych rodzice (prawni opiekunowie) zobowiązani są usprawiedliwiać tę nieobecność w formie pisemnej najpóźniej w ciągu tygodnia po powrocie dziecka do szkoły,

                                  b)        w przypadku nieobecności dziecka w szkole dłuższej niż tydzień, rodzice (prawni opiekunowie) maja obowiązek powiadomić o tym fakcie wychowawcę,

4)  angażować się, jako partnerzy w działania szkoły, brać aktywny udziału w wyborach i współdziałać w organach szkoły,

5)  informować wychowawcę o sprawach mogących mieć wpływ na naukę i  zachowanie dziecka.

 

§ 14

 

Kompetencje Samorządu  Uczniowskiego.

 

  1. Samorząd uczniowski tworzą wszyscy uczniowie szkoły.
  2. Zasady wybierania  i działania organów samorządu określa  regulamin uchwalony przez ogół uczniów w głosowaniu równym , tajnym i powszechnym. Organy samorządu są jedynymi reprezentantami  ogółu uczniów.
  3. Regulamin Samorządu nie może być sprzeczny ze Statutem Szkoły.
  4. Samorząd może przedstawić radzie pedagogicznej oraz dyrektorowi wnioski i opinie  we wszystkich sprawach szkoły, w szczególności dotyczących  realizacji praw uczniów, takich jak :

1)   prawo do zapoznania się z programem  nauczania  , z jego treścią, celem i stawianymi  wymaganiami .

2)   prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu

3)   prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiając zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania  i zaspakajania własnych zainteresowań ,

4)   prawo do redagowania i wydawania gazety szkolnej,

5)   prawo organizowania działalności kulturalno-oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej, w porozumieniu z dyrektorem,

6)   prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu

 

  1. Samorząd Uczniowski opiniuje: Program  Wychowawczy Szkoły, Program profilaktyki, Wewnątrzkolny System Oceniania

 

 

§ 15

 

 

1. Zasady współdziałania organów szkoły  oraz  sposób rozwiązywania sporów między nimi.

1)  Dyrektor szkoły zapewnia każdemu organowi możliwości swobodnego działania  podejmowania decyzji w granicach swoich kompetencji określonych ustawą i zamieszczonych  w Statucie szkoły oraz w  wewnętrznych regulaminach.

2)   Dyrektor szkoły zapewnia bieżącą  wymianę informacji pomiędzy organami szkoły o podejmowanych i planowanych  działaniach  lub decyzjach.

3)   Dyrektor szkoły stwarza warunki do rozwiązywania wewnętrznych sytuacji konfliktowych.

4)   Prowadzenie mediacji w sprawach spornych między organami działającymi w szkole oraz podejmowanie ostatecznych rozstrzygnięć w tego rodzaju sprawach  należy do dyrektora a w szczególności:

 

a)   rozstrzyganie spraw spornych  wśród członków rady pedagogicznej

b)   przyjmowanie wniosków i badanie skarg dotyczących nauczycieli i pracowników  niepedagogicznych 

c)   negocjowanie w sytuacjach konfliktowych pomiędzy nauczycielem a rodzicem (prawnym opiekunem dziecka)

d)   wydawanie  zaleceń wszystkim statutowym  organom

e)   wstrzymywanie uchwał tych organów niezgodnych z prawem oświatowym

 

5)   W przypadku  nie rozwiązania konfliktu przez dyrektora  zainteresowany organ szkoły , kieruje sprawę do organu prowadzącego lub nadzorującego  pracę szkoły .

6)   W przypadku konfliktu dyrektora z innymi organami szkoły mediatorem jest zespół kierowniczy Jeśli wszystkie możliwości polubownego rozwiązania konfliktu są wyczerpane, zainteresowany organ szkoły kieruje sprawę do organu prowadzącego i nadzorującego pracą szkoły.

 

2.   Zasady rozwiązywania innych konfliktów.

 

1)   Konflikt  nauczyciel – rodzic

 

a) jeżeli bezpośrednia rozmowa rodzica z nauczycielem nie rozwiąże problemu , rodzic zgłasza sprawę wychowawcy. Wychowawca rozmawia z nauczycielem, wyjaśnia sprawę , przekazuje swoje stanowisko rodzicom. Może korzystać z pomocy wicedyrektora i pedagoga szkolnego .W przypadku braku zadawalającego rozwiązania zgłasza sprawę dyrektorowi,     który  po zapoznaniu się z problemem najpóźniej po 3 tygodniach proponuje  łagodzące rozwiązanie konfliktu.

 

b)   w wyjątkowo konfliktowych sytuacjach rodzice mają prawo wystąpić z wnioskiem o zamianę nauczyciela lub wychowawcy według następującego trybu:

 

-         z pisemnym wnioskiem podpisanym przez 2/3 ogółu rodziców danej klasy rada rodziców lub ich reprezentanci zgłaszają się do dyrektora szkoły

-         dyrektor  po zapoznaniu się ze sprawą i jej  zbadaniu  podejmuje decyzje i przekazuje ją rodzicom najpóźniej  do 3 tygodni  od wpłynięcia wniosku.

-         w przypadku  nie uzyskania porozumienia konflikt rozstrzyga przedstawiciel organu prowadzącego i nadzorującego.

 

 

2)   Konflikt  nauczyciel – nauczyciel

 

Jedna ze stron może bezpośrednio  zwrócić się do strony przeciwnej  z prośbą o wyjaśnienie. Może także  poprosić o pomoc  innego nauczyciela  lub zgłosić sprawę  do wicedyrektora. Wicedyrektor  wyjaśnia sprawę z obiema stronami  i stara się  znaleźć  satysfakcjonujące  obie strony rozwiązanie .Jeśli  to okaże się niemożliwe , zgłasza sprawę do dyrektora. Należy unikać nagłaśniania sprawy , gdyż powodować to może niepotrzebne napięcia w gronie.

 

3)   Konflikt  uczeń – nauczyciel

 

Przy rozstrzyganiu sytuacji konfliktowych między uczniem  a nauczycielem  trzeba wziąć pod uwagę osobowość i postawę interpersonalną  nauczyciela i ucznia. Gdy  przyczyny konfliktu tkwią w uczniu , w jego niewłaściwej postawie  względem nauczyciela lub własnych  obowiązków , jest potrzebna nie tyle  przewidziana w statucie  kara , co perswazja i doprowadzenie do zrozumienia przez ucznia błędu. Sprawę wyjaśnia wychowawca klasy oraz pedagog szkolny po wysłuchaniu  obu stron .W przypadku  niezbyt dużej  rangi  konfliktu starają się  doprowadzić do zadawalającego  obie strony rozwiązania. Jeśli to jest niemożliwe ,wychowawca może skorzystać  z pomocy wicedyrektora , a w ostateczności dyrektora szkoły.

 

4)   Konflikt uczeń  - uczeń .

 

Problemy tego rodzaju  rozwiązuje wychowawca klasy, z ewentualną  pomocą pedagoga   szkolnego  lub wicedyrektora  powiadomienie o konflikcie rodziców ucznia pozostawia się do dyspozycji  wychowawcy.

 

5)   Konflikt miedzy pracownikami  szkoły.

 

Spory pomiędzy pracownikami szkoły wyjaśniane są w indywidualnej  rozmowie  pomiędzy zainteresowanymi stronami. Jeżeli problem nie  został  rozwiązany ,strony zwracają się do dyrektora z prośbą o rozstrzygnięcie   sporu.

 

3. Wyżej wymienionych zasad  postępowania w rozwiązywaniu konfliktów nie stosuje się do postępowań  uregulowanych  odrębnymi przepisami, a w szczególności:

 

1)   odpowiedzialności dyscyplinarnej  ,

2)   odpowiedzialności porządkowej

3)   sporów ze stosunku  pracy w zakresie objętym właściwością  sądów pracy .

 

 

Rozdział   V

 

Organizacja szkoły

 

§ 16

 

 

1. Terminy  rozpoczynania  i kończenia  zajęć dydaktyczno-wychowawczych , przerw świątecznych  oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy w sprawie  organizacji roku szkolnego.

 

2. Podstawową jednostką  organizacyjną szkoły jest oddział złożony z uczniów, którzy w jednorocznym kursie nauki danego roku szkolnego uczą się wszystkich przedmiotów obowiązkowych, określonych planem nauczania i programem wybranym z zestawu programów dla danej klasy dopuszczonych do użytku szkolnego.

 

3. Przeciętna liczba uczniów w oddziale wynosi  26  uczniów z wyłączeniem klas     integracyjnych. Nie tworzy się     nowego oddziału tej samej klasy, jeżeli średnia liczba uczniów w każdym z tych oddziałów byłaby niższa niż 20.

 

 

4. W szkole za zgodą  organu prowadzącego są tworzone  klasy integracyjne w celu umożliwienia  uczniom niepełnosprawnym  zdobycia  wiedzy  i umiejętności  na miarę  ich potrzeb.

 

5.Liczba uczniów w klasie integracyjnej powinna wynosić od 15 do 20osób , w tym od 3 do 5 niepełnosprawnych.( Liczba ta za zgodą organu prowadzącego może być niższa w przypadku gdy u co najmniej jednego, ucznia występują niepełnosprawności sprzężone) .

 

6.W szkole za zgodą organu prowadzącego mogą być tworzone klasy specjalne, zwłaszcza w kl. IV do VI o ile ilość dzieci z określoną niepełnosprawnością jest wystarczająca do utworzenia takiej klasy.

 

 

-      dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym od 6 do 8

-      dla uczniów z  autyzmem  i z niepełnosprawnością   sprzężoną  od 2 do 4

 

7. W uzasadnionych przypadkach za   zgodą organu prowadzącego szkołę , liczba uczniów w oddziale może być niższa od liczby określonej w ust.3 i 4. (np. gdy u co najmniej jednego ucznia  występują  niepełnosprawności  sprzężone )

                              

§ 17

 

 

1. Godzina lekcyjna trwa 45 minut. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć edukacyjnych w czasie od 30 do 60 minut  , zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć.

 

2. Czas trwania poszczególnych zajęć edukacyjnych w klasach I  -  III ustala nauczyciel prowadzący te zajęcia, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć.

 

§ 18

 

1. Dla uczniów, którzy muszą dłużej przebywać w szkole ze względu na czas pracy ich rodziców  ( prawnych opiekunów ) lub organizację dojazdu do szkoły , szkoła organizuje świetlicę .

 

2. W świetlicy prowadzone są zajęcia w grupach wychowawczych .Liczba uczniów w grupie nie powinna przekraczać 25.

 

 3.Liczba uczniów w grupie wychowawczej w świetlicy , w której znajdują się dzieci niepełnosprawne powinna liczyć 15 osób.

 

4.Świetlica funkcjonuje od poniedziałku do piątku w godzinach dostosowanych do potrzeb większości rodziców.

 

5. Prawa i obowiązki ucznia uczęszczającego do świetlicy określa regulamin świetlicy.

 

6. Jeśli liczba uczniów w świetlicy jest niższa niż 15 ulega ona wtedy likwidacji.

 

7. Organ prowadzący zapewnia dowóz dzieci niepełnosprawnych do placówki , a dyrektor szkoły zapewnia opiekę pedagogiczną dowożonym uczniom .

 

8. W celu realizacji zadań opiekuńczych i wspomagania właściwego rozwoju uczniów szkoła może zorganizować stołówkę.

§ 19

 

1. Organizacja biblioteki szkolnej.

 

1)   W szkole funkcjonuje biblioteka szkolna , zatrudniająca nauczycieli bibliotekarzy

2)   Czynna jest w czasie zajęć  lekcyjnych.

3)   Biblioteka szkolna jest pracownią szkolną, służącą do realizacji potrzeb
i zainteresowań uczniów, zadań dydaktyczno - wychowawczych szkoły, doskonaleniu warsztatu pracy nauczyciela, popularyzowaniu wiedzy pedagogicznej wśród rodziców.

4)   Z biblioteki mogą korzystać bezpłatnie uczniowie, nauczyciele i inni pracownicy szkoły .

5)   Każdy czytelnik ma obowiązek zapoznania się  z Regulaminem biblioteki szkolnej  i przestrzegania jego postanowień.

6)   Biblioteka zajmuje pomieszczenia , które przeznaczone są na gromadzenie i przechowywanie księgozbioru i  umożliwia uczniom  i nauczycielom korzystanie z księgozbioru podręcznego oraz prowadzenie zajęć z przysposobienia czytelniczego.

 

2. Zadania nauczycieli bibliotekarzy.

 

1)   udostępnianie zbiorów zgodnie z regulaminem biblioteki

2)   udzielanie informacji  i porad bibliotecznych , katalogowych, rzeczowych i tekstowych

3)   propagowanie nowości wydawniczych

4)   prowadzenie różnych form wizualnej informacji i propagandy książek

5)   prowadzenie różnych form upowszechniania  czytelnictwa  poprzez  organizowanie konkursów czytelniczych , literackich , plastycznych, spotkań autorskich itp.

6)   udział  w realizacji  programu edukacji czytelniczej i medialnej zgodnie z obowiązującymi  w szkole programami i planami nauczania.

7)   Udział w realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych szkoły poprzez współpracę  z wychowawcami klas , nauczycielami przedmiotów , rodzicami uczniów , bibliotekami i innymi instytucjami pozaszkolnymi

8)   Przedstawienie Radzie Pedagogicznej , rodzicom i uczniom dwa razy w roku informacji o stanie czytelnictwa poszczególnych klas

9)   rozbudzanie  i rozwijanie indywidualnych zainteresowań uczniów oraz wyrabianie, i pogłębianie u uczniów nawyku czytania, uczenia się

10)       Prowadzenie prac organizacyjno- technicznych a w szczególności:

  1. gromadzenie  i ewidencjonowanie zbiorów zgodnie z obowiązującymi standardami oraz ich selekcji
  2. prowadzenie i  warsztatu  informacyjnego ( katalogi , kartoteki tekstowe, teczki tematyczne )
  3. prowadzenie określonej przepisami dokumentacji pracy biblioteki.

 

3. Zasady  współpracy biblioteki szkolnej z uczniami nauczycielami i rodzicami.

 

1)   angażowanie uczniów do współpracy poprzez powierzania funkcji łączników

2)   angażowanie uczniów i nauczycieli  do organizowania  imprez i konkursów  organizowanych przez bibliotekę szkolną oraz inne biblioteki

3)   wspieranie nauczycieli w realizacji ich programów nauczania oraz różnorodnych imprez szkolnych

4)   pomoc nauczycieli w egzekwowaniu postanowień Regulaminu biblioteki

5)   uwzględnianie zgłaszanych przez użytkowników potrzeb w zakresie wzbogacania bazy biblioteki

6)   przekazywanie społeczności szkolnej rzetelnych informacji o działalności biblioteki

7)   pozyskiwanie od Rady Rodziców  środków  finansowych   na zakup nagród dla uczestników  konkursów organizowanych przez bibliotekę

8)   organizowanie spotkań z rodzicami   w celu  propagowania działalności biblioteki

9)    pozyskiwanie sponsorów na rzecz wzbogacania bazy biblioteki

10)       szczegółowe zasady współpracy biblioteki szkolnej z uczniami, nauczycielami i rodzicami zawarte są w Regulaminie biblioteki .

 

§ 20

 

 

1. Szczegółową  organizację nauczania ,wychowania i opieki  w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji szkoły opracowany przez dyrektora szkoły, z uwzględnieniem  szkolnego planu nauczania , o którym mowa w przepisach w sprawie ramowych planów  nauczania – do dnia 30 kwietnia każdego roku. Arkusz szkoły zatwierdza  organ prowadzący szkołę  oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny do dnia 30 maja danego roku.

2. W arkuszu organizacji szkoły zamieszcza się w szczególności : Liczbę pracowników     zajmujących stanowiska kierownicze , ogólną liczbę godzin  zajęć edukacyjnych    finansowanych ze środków  przydzielonych  przez  organ prowadzący  szkołę.

3. Na podstawie  zatwierdzonego arkusza organizacji szkoły  dyrektor szkoły , z uwzględnieniem  zasad ochrony zdrowia i higieny pracy , ustala tygodniowy  rozkład zajęć określający  organizację  zajęć edukacyjnych.

 

 

 

Rozdział  V

 

Zadania nauczycieli i  innych pracowników szkoły

 

§  21

                           

1.  W szkole zatrudnia się nauczycieli  i następujących pracowników administracji i obsługi:

 

-główny księgowy,

-sekretarz szkoły

-ref. administracyjny

-kierownik gospodarczy

-woźni

-szatniarz

-konserwator

-sprzątaczki

-szef kuchni

-pomoc kuchenna

-intendent

 

 

 

 

2.  Zasady zatrudniania  nauczycieli oraz innych pracowników o których mowa w pkt.1 określają odrębne przepisy.

3.  Dyrektor  za zgodą organu prowadzącego  może utworzyć inne niż określone  w pkt.1 stanowiska pracy.

4.  Zakres  czynności dla pracowników administracji i obsługi  określa dyrektor szkoły i znajduje się  on w aktach osobowych .

 

§ 22

 

1.  W szkole , która liczy co najmniej 12  oddziałów , tworzy się stanowisko wicedyrektora .

2.  Dyrektor szkoły za zgodą organu prowadzącego , może tworzyć dodatkowe stanowiska wicedyrektorów  lub inne stanowiska kierownicze .

3.  Kompetencje wicedyrektora ds. dydaktyczno-wychowawczych .

1)   pełni  obowiązki dyrektora szkoły podczas jego nieobecności w pełnym zakresie obowiązków i uprawnień

2)   współuczestniczy w tworzeniu  następujących  dokumentów  programowo-organizacyjnych; 

a)   raportu z ewaluacji wewnętrznej

b)   rocznego planu  pracy szkoły

c)   programu wychowawczego

d)   arkusza  organizacyjnego

e)   harmonogramu dyżurów

f)    tygodniowego rozkładu zajęć

3)   Koordynuje pracę wychowawców klas, biblioteki, pedagoga szkolnego, świetlicy szkolnej oraz innych specjalistów zatrudnionych w szkole

4)   Koordynuje pracę zespołów przedmiotowo-metodycznych, wychowawców klasowych, innych zespołów zadaniowych doraźnych  oraz stałych

5)   nadzoruje organizację i przebieg uroczystości, imprez,  konkursów oraz zawodów szkolnych,

6)   nadzoruje i koordynuje pracę organizacji uczniowskich działających w szkole

7)   prowadzi bieżącą kontrolę prawidłowości realizacji zajęć pozalekcyjnych i nauczania indywidualnego

8)   organizuje oraz analizuje badanie wyników nauczania

9)   dokonuje okresowych analiz planu pracy szkoły

10)      w uzgodnieniu z dyrektorem szkoły organizuje egzaminy poprawkowe i klasyfikacyjne  oraz sprawdzian kompetencji uczniów kl. VI

11)      prowadzi bieżącą kontrolę prawidłowości prowadzenia  dokumentacji szkolnej: dzienników zajęć pozalekcyjnych i specjalistycznych

12)      organizuje zastępstwa w czasie nieobecności nauczyciela

13)      prowadzi czynności związane z nadzorem pedagogicznym oraz doskonaleniem zawodowym w stosunku do przydzielonych  mu nauczycieli  oraz lekcji i zadań wychowawczych wychowawców klas

14)      jest bezpośrednim przełożonym z upoważnienia dyrektora szkoły dla podległych mu nauczycieli, a  w przypadku bieżącego nadzoru nad szkołą – dla wszystkich pracowników szkoły         

15)      wnioskuje do dyrektora w sprawach nagród  i wyróżnień oraz  kar porządkowych tych nauczycieli , których   jest bezpośrednim przełożonym

16)      odpowiada za bezpieczeństwo osób i wyposażenie materialne szkoły  podczas pełnienia  przez  siebie funkcji  wicedyrektora oraz podczas  bieżącego  nadzoru nad szkołą

 

 17)  wykonuje polecenia dyrektora szkoły nieujęte w zakresie obowiązków, a  wynikające z potrzeby zapewnienia bezpieczeństwa uczniów i rytmicznej pracy szkoły.             

 

 

4. Kompetencje  kierownika świetlicy;

1)  organizuje, koordynuje, nadzoruje i odpowiada za całokształt  pracy wychowawczej i opiekuńczej  świetlicy,

2)   nadzoruje  działalność żywieniową

3)   współdziała  z dyrektorem szkoły, wicedyrektorem , pedagogiem,

      wychowawcami  w przezwyciężaniu trudności wychowawczych i    

      dydaktycznych

4)   współpracuje   z rodzicami (prawnymi opiekunami ) dzieci pozostających pod opieką  świetlicy

 

§ 23

 

Inni pracownicy szkoły.

 

1.  W szkole zatrudniony jest pedagog szkolny. Do jego zadań  należy

 

1)   rozpoznawanie  indywidualnych potrzeb uczniów oraz analizowanie przyczyn niepowodzeń szkolnych ,

2)   określanie form i sposobów  pomocy uczniom , w tym  uczniom  z wybitnymi  uzdolnieniami ,pomocy  psychologiczno-pedagogicznej, odpowiednio  do rozpoznanych potrzeb,

3)   organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej  dla uczniów , rodziców i nauczycieli ,

4)   podejmowanie  działań profilaktyczno-wychowawczych  wynikających z programu  wychowawczego szkoły w stosunku do uczniów , z udziałem  rodziców  nauczycieli

5)   wspieranie  działań  opiekuńczo-wychowawczych nauczycieli wynikających  z programu wychowawczego szkoły,

6)   planowanie i koordynowanie zadań realizowanych przez szkołę na rzecz uczniów ,rodziców i nauczycieli  w zakresie wyboru przez uczniów kierunku kształcenia i zawodu

7)   działanie  na rzecz  zorganizowania opieki  i pomocy materialnej uczniom  znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej

 

2. W szkole zatrudniony jest  psycholog. Do jego zadań należy:

 

a)   prowadzenie badań i działań diagnostycznych  dotyczących  uczniów , w tym diagnozowanie potencjalnych możliwości oraz wspieranie mocnych stron ucznia,

b)   diagnozowanie sytuacji  wychowawczych w celu wspierania rozwoju ucznia , określenia odpowiednich  form pomocy psychologiczno-pedagogicznej , w tym działań profilaktycznych, mediacyjnych  i interwencyjnych  wobec  uczniów , rodziców i nauczycieli ,

c)   organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej  dla uczniów rodziców  i nauczycieli ,

d)   minimalizowanie skutków zaburzeń  rozwojowych , zapobieganie  zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy wychowawczej  w środowisku szkolnym  i pozaszkolnym ucznia,

e)   wspieranie wychowawców  klas oraz zespołów wychowawczych  i innych zespołów problemowo-zadaniowych w działaniach  profilaktyczno-wychowawczych  z programu  wychowawczego szkoły.

 

3.  W szkole zatrudniony jest logopeda , którego zadaniem jest prowadzenie  reedukacji i zajęć  rozwijających i doskonalących mowę dziecka .

 

4.  Szkoła zatrudnia za zgodą organu prowadzącego  pomoc nauczyciela , którego  zadaniem jest doprowadzenie dzieci niepełnosprawnych na zajęcia specjalistyczne  i pomoc w czynnościach  samoobsługowych  dla uczniów  z upośledzeniem  umysłowym umiarkowanym i znacznym, z niepełnosprawnością ruchową .

 

5.  W klasach integracyjnych  i specjalnych  zatrudnia się  dodatkowo nauczycieli  posiadających specjalne przygotowanie  pedagogiczne  / jako  nauczycieli wspomagających / w wymiarze , jaki  realizuje dana klasa zgodnie z planem  nauczania przewidzianym dla danego poziomu  oraz specjalistów  prowadzących zajęcia rewalidacyjne.

 

 

§ 24

 

Zadania   nauczycieli.

 

  1. Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą  oraz jest  odpowiedzialny  za jakość  wyników pracy i bezpieczeństwo  powierzonych jego  opiece  uczniów podczas zajęć, dyżurów, wycieczek i imprez.

 

  1. Obowiązkiem każdego nauczyciela jest przestrzeganie przepisów  oświatowych a w szczególności :

1)   bezstronne  i obiektywne ocenianie wg „ Wewnątrzszkolnego  systemu  oceniania oraz opracowanego przez zespół „Przedmiotowego systemu oceniania „

2)   Zapoznanie uczniów  i ich rodziców  ( prawnych opiekunów) z wymaganiami  edukacyjnymi na poszczególne stopnie szkolne , wynikające z realizowanego przez   siebie  programu  nauczania dopuszczanego do użytku  szkolnego oraz sposobami  sprawdzania postępów  i osiągnięć  uczniów.

3)   Kontrolowanie miejsca prowadzenia  zajęć pod względem  bezpieczeństwa i higieny  pracy,

4)   Przestrzeganie zapisów statutowych

5)   Zapoznanie  się z aktualnym stanem prawnym w oświacie

6)   Kontrolowanie obecności uczniów

7)   Pełnienie dyżurów zgodnie z opracowanym  harmonogramem

8)   Odprowadzanie  uczniów do szatni  po zakończeniu zajęć

9)   Przygotowanie się do zajęć dydaktycznych i wychowawczych

10)      Dbanie o poprawność językową uczniów

 

3.W ramach realizacji zadań pedagogicznych nauczyciel przede wszystkim :

 

1)   zapewnia prawidłowy  przebieg procesu edukacyjnego poprzez :

a)     wybór programu i podręcznika głównego oraz opracowanie rozkładu materiału biorąc pod uwagę podstawę programową, indywidualność powierzonej mu klasy, i koryguje go właściwych toku pracy w celu osiągnięcia możliwie wysokich wyników nauczania

b)    stosowanie właściwych metod nauczania

c)     systematyczne przygotowanie się do zajęć

d)    pełne wykorzystanie czasu przeznaczonego na prowadzenie zajęć

e)     właściwe prowadzenie dokumentacji przebiegu nauczania

2)   wzbogaca warsztat pracy i dba  o powierzone  pomoce naukowe oraz sprzęt szkolny

3)   wspiera rozwój psychofizyczny uczniów , ich zdolności oraz zainteresowania

4)   udziela uczniom pomocy w przezwyciężeniu  niepowodzeń szkolnych , w oparciu o rozpoznanie ich potrzeby.

 

4.Do podstawowych zadań każdego nauczyciela  należy  także permanentne  doskonalenie  umiejętności dydaktycznych  oraz podnoszenie poziomu  wiedzy merytorycznej , w  szczególności  poprzez :

 

1)   pracę własną ,

2)   udział w pracach zespołów przedmiotowych i zadaniowo-problemowych,

3)   korzystanie ze szkolnych i pozaszkolnych form wspierania działalności  pedagogicznej , takich jak: kursy , warsztaty , konferencje metodyczne i szkoleniowe.

 

5.Nauczyciele zobowiązani są do kształtowania u uczniów  postaw moralnych i obywatelskich  określonych w Programie Wychowawczym.

 

6.Nauczyciele  uczestniczą w pracach  Rady Pedagogicznej oraz wykonują zadania zlecone przez dyrektora.

 

 

§ 25

 

1.Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale  tworzą zespół, którego zadaniem jest w szczególności ustalenie zestawu  programów nauczania  dla danego oddziału oraz modyfikowanie w miarę  potrzeb .

2. Dyrektor szkoły może tworzyć zespoły wychowawcze , zespoły przedmiotowe lub inne zespoły problemowo-zadaniowe .Pracą zespołu kieruje przewodniczący powoływany  przez dyrektora szkoły , na wniosek zespołu .

 

Zadania zespołów nauczycielskich powołanych w szkole:

 

 1. Zespół kierowniczy :

 

jest organem doradczym , wspomagającym dyrektora w podejmowaniu decyzji dotyczących :

-      organizacji pracy szkoły

-      ustalania priorytetowych zakupów ze środka specjalnego

-      przyznawania nagród , wyróżnień, dodatków motywacyjnych

-      jest mediatorem w rozstrzyganiu spraw spornych  między dyrektorem a pozostałymi pracownikami szkoły , między dyrektorem a Radą Pedagogiczną.

 

  1. 3.   Zespoły przedmiotowe (humanistyczny, matematyczno –przyrodniczy, sportowy, artystyczny , etyczno –religijny )

 

-      ustalenie szkolnego zestawu programów  nauczania i współdziałanie w jego realizacji

-      wybór podręczników  i zeszytów ćwiczeń

-      opracowanie przedmiotowych systemów oceniania  oraz sposobu badania osiągnięć uczniów

-      prowadzenie WDN w zespole oraz doradztwa metodycznego dla nauczycieli stażystów, wymiana doświadczeń poprzez lekcje koleżeńskie , spotkania w ramach WDN

-      współdziałanie w organizowaniu  pracowni –bloków przedmiotowych

-      ustalenie priorytetowych zakupów dla biblioteki : literatury metodycznej oraz pomocy  dydaktycznych

-      opracowanie programów ,ścieżek edukacyjnych, modyfikacji programowych

-      ustalanie  kalendarza konkursów przedmiotowych

-      ustalania potrzeb szkoleniowych Rady Pedagogicznych w swoim zespole

-      ustalanie narzędzi badawczych sprawdzających efekty kształcenia  uczniów ( testy ankiety, arkusze diagnostyczne )

-      opiniowanie przygotowanych przez nauczycieli  zespołu modyfikacji programowych lub programów autorskich

 

  1. 4.   Zespół wychowawców klasowych.

 

 

-      ustalanie priorytetowych  zadań wychowawczych wprowadzanych do Programu Wychowawczego Szkoły

-      ustalanie priorytetowych  celów i zadań wychowawczych na dany rok szkolny

-      ustalanie i opracowanie narzędzi badawczych do diagnozowania oczekiwań uczniów, rodziców, nauczycieli w zakresie wychowania i opieki

-      opracowanie harmonogramu wycieczek szkolnych

-      monitorowanie pracy wychowawców klasowych – badanie skuteczności oddziaływań wychowawczych

-      WDN – wymiana informacji i doświadczeń w zakresie pracy wychowawczej , kształtowanie postaw wśród uczniów zgodnych z Programem Wychowawczym Szkoły

-      opracowywanie propozycji zmian do Programu Wychowawczego Szkoły

-      opracowanie  kalendarza imprez i uroczystości szkolnych.

-      ustalanie wspólnych form pracy profilaktycznej pod kątem realizacji programu profilaktycznego

 

  1. 5.   Zespół do spraw przyznawania pomocy materialnej .

 

-      przyznawanie  stypendiów ,zasiłków losowych  z dotacji celowej  Kuratorium oraz ze środka specjalnego

-      zwolnienie z opłat za ubezpieczenie

-      ustalenie uczniów mających trudną sytuację materialną , udzielenie im pomocy na wniosek  pedagoga przez MOPS oraz inne instytucje charytatywne

-      ustalanie uczniów korzystających  w danym roku z bezpłatnych podręczników wypożyczonych w bibliotece .

 

  1. 6.   Zespół  do spraw  integracji .

 

-      ustalanie  narzędzi do diagnozowania  specjalnych potrzeb edukacyjnych dzieci

-      ustalanie  wzorów redagowania oceny postępów ucznia

-      wybór podręczników dla dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych

-      wybór niezbędnych do zakupu środków dydaktycznych i literatury medycznej

-      ustalenie narzędzi do diagnozowania oczekiwań  rodziców dzieci niepełnosprawnych oraz zdrowych

-      ustalania wspólnego programu edukacyjno-terapeutycznego dla dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych

-      ustalanie i organizowanie spotkań diagnostyczno - informacyjnych dla nauczycieli, rodziców i dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych.

 

§  26

 

Zadania wychowawcy

 

1.  Oddziałem  opiekuje się nauczyciel wychowawca.

 

2.  Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności  pracy wychowawczej wskazane jest, aby  nauczyciel wychowawca opiekował się danym oddziałem  w ciągu całego etapu edukacyjnego.

 

3.  Obowiązki wychowawcy danej klasy powierza dyrektor szkoły.

 

4.  Zadaniem wychowawcy jest sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami, a w szczególności:
1) tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia, proces jego uczenia się oraz przygotowanie do życia w rodzinie i społeczeństwie;
2)  inspirowanie i wspomaganie działań zespołowych uczniów;
3)  podejmowanie działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów w  zespole uczniów oraz pomiędzy uczniami a innymi członkami społeczności szkolnej.

 

  1. Wychowawca w celu realizacji zadań, o których mowa w pkt. 4  

     

1)   diagnozuje warunki życia i otacza indywidualną opieką każdego wychowanka,

2)   wspólnie z uczniami :
- planuje i organizuje różne formy życia zespołowego, rozwijające jednostki i integrujące zespół uczniowski;
 -  ustala treści i formy zajęć tematycznych na godzinach do dyspozycji wychowawcy uwzględniając w niej zadania z programu wychowawczego oraz z planu pracy szkoły

3)  zapoznaje  rodziców i uczniów z obowiązującymi zasadami oceniania zachowania

4)  współdziała z nauczycielami uczącymi w jego oddziale, uzgadniając z nimi i koordynując ich działania wychowawcze wobec ogółu uczniów, a także wobec  tych, którym z racji szczególnych uzdolnień albo z powodu napotykanych trudności i niepowodzeń szkolnych , potrzebne jest zapewnienie  indywidualnej opieki.

5) utrzymuje kontakt z rodzicami uczniów w celu:
- poznania i ustalenia potrzeb opiekuńczo - wychowawczych ich dzieci;
-  określenia i realizowania „Programu wychowawczego”

-  włączania  ich w sprawy życia klasy i szkoły

-  informowania ich o postępach w nauce i zachowaniu uczniów swojego oddziału oraz przeciwdziałaniu niepowodzeniom szkolnym

6)  współpracuje  z pedagogiem szkolnym i innymi specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc w rozpoznawaniu potrzeb i trudności , także zdrowotnych oraz zainteresowań i szczególnych uzdolnień  uczniów

7)  kształtuje właściwe stosunki pomiędzy uczniami , opierając je na tolerancji i  poszanowaniu godności osoby ludzkiej

8)   prowadzi określoną przepisami dokumentację pracy dydaktyczno-wychowawczą        (dzienniki, arkusze ocen ,świadectwa szkolne)

9)   opracowuje plan wychowawcy klasowego, uwzględniając zadania „Programu Wychowawczego” oraz Planu Pracy Szkoły .

10)       Ustala ocenę zachowania uczniów  zgodnie z przyjętymi kryteriami zawartymi w Wewnątrzkolnym Systemie Oceniania.

11)       Organizuje zebrania, wywiadówki z rodzicami, o terminie których  powiadamia na 3 dni przed planowanym terminem  ich odbycia .

 

6. Formy spełniania zadań nauczyciela  wychowawcy dostosowane są do wieku uczniów ich potrzeb oraz warunków środowiskowych szkoły.

 

§ 27

 

Zasady  rekrutacji

 

 

  1. Dziecko jest zapisywane do klasy I do końca marca poprzedzającego dany rok szkolny.

 

  1. O przyjęciu uczniów do wszystkich klas decyduje Dyrektor

Do szkoły przyjmuje się :

         1) z urzędu  - dzieci zamieszkałe w obwodzie szkolnym

         2) na pisemną prośbę rodziców ( prawnych opiekunów ) – dzieci zamieszkałe poza obwodem szkolnym.

 

  1. Przyjęcie do szkoły dziecka spoza obwodu ,( o którym mowa w  ust.  2  pkt.2 ,) wymaga zawiadomienia dyrektora szkoły , w której obwodzie dziecko mieszka oraz organu prowadzącego szkołę.

 

  1. Na wniosek rodziców ( prawnych opiekunów ) naukę w szkole  może rozpocząć dziecko, które przed dniem 1 września kończy 6 lat , jeżeli wykazuje psychofizyczną dojrzałość do podjęcia nauki w szkole.

 

5. Decyzję o wcześniejszym przyjęciu dziecka do szkoły podejmuje Dyrektor Szkoły po zasięgnięciu opinii poradni psychologiczno – pedagogicznej.

 

 

6. W przypadku dzieci zakwalifikowanych do kształcenia specjalnego przez poradnię psychologiczno – pedagogiczną , rozpoczęcie spełniania obowiązku szkolnego może być odroczone do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 10 lat.

 

7. Decyzję w sprawie odroczenia obowiązku szkolnego podejmuje Dyrektor Szkoły po zasięgnięciu opinii poradni psychologiczno – pedagogicznej oraz za zgodą rodziców ( prawnych opiekunów ).

 

8. Za spełnianie obowiązku szkolnego uznaje się również udział dzieci i młodzieży upośledzonej w stopniu głębokim w zajęciach rewalidacyjno – wychowawczych organizowanych zgodnie z odrębnymi przepisami.

 

9. Na wniosek rodziców ( prawnych opiekunów ) Dyrektor Szkoły , w którym obwodzie mieszka dziecko , może zezwolić na spełnianie obowiązku szkolnego poza szkoła oraz określić jego warunki.

 

10. Do klasy programowo wyższej w sześcioletniej szkole podstawowej , przyjmuje się ucznia na podstawie:

a)   świadectwa ukończenia klasy niższej w szkole publicznej lub w szkole niepublicznej o uprawnieniach szkoły publicznej tego samego typu oraz odpisu arkusza ocen wydanego przez szkołę, z której uczeń odszedł.

b)   Pozytywnych wyników egzaminów klasyfikacyjnych przeprowadzanych  na zasadach  określonych w przepisach dotyczących oceniania , klasyfikowania i promowania uczniów  w przypadku.

 

a/ przyjmowania do sześcioletniej  szkoły podstawowej ucznia, który spełnia obowiązek szkolny poza szkołą na podstawie  art. 16 ust.8 ustawy OSO

b /ubiegania się o przyjęcie do klasy bezpośrednio wyższej , niż to wynika z ostatniego świadectwa ucznia zmieniającego typ szkoły lub profil klasy

c/ świadectwa / zaświadczenia wydanego przez szkołę za granicą i ostatniego świadectwa szkolnego wydanego w Polsce, po ustaleniu odpowiedniej klasy na podstawie sumy lat nauki szkolnej.

 

11. Do klasy integracyjnej przyjmowane są w pierwszej kolejności

 

1)    dzieci w normie intelektualnej z uszkodzeniami narządu ruchu , słuchu i wzroku, oraz chorobami przewlekłymi.

2)   dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim z wyjątkiem dzieci z zaburzeniami w zachowaniu

3)   dzieci z  niepełnosprawnościami  sprzężonymi

4)   w uzasadnionych przypadkach do klas I  - III mogą być przyjęte dzieci z upośledzeniem umiarkowanym, które wcześniej uczęszczały do oddziałów integracyjnych w przedszkolu lub innych placówkach edukacyjno – wychowawczych

 

12. Ze względu na bezpieczeństwo uczniów, do klas integracyjnych nie przyjmowane są dzieci z zaburzeniami w  zachowaniu.

 

13. Tryb przyjęcia do klasy  integracyjnej.

 

1.Rodzice zainteresowani umieszczeniem dziecka niepełnosprawnego w klasie integracyjnej składają podania do dyrektora szkoły  do dnia 01 marca.

2.Szkolny zespół do spraw integracji zbiera informacje o dzieciach na podstawie rozmów z rodzicami oraz  opinii z placówek, instytucji , które miały kontakt z dzieckiem  a następnie dokonuje wstępnej weryfikacji podań.

3.Przyjęcia uczniów  do klasy integracyjnej   ustala się na dzień 30.03.  roku poprzedzającego nowy rok szkolny na podstawie opinii kwalifikacyjnego wczesnym wspomaganiu lub orzeczenia kwalifikacyjnego wydanego przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną lub inną poradnię specjalistyczną.

 

§ 28

 

Prawa  ucznia

 

 

1.Uczeń ma w szczególności  prawo do:

1)   właściwie zorganizowanego procesu kształcenia , zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej ,

2)   opieki wychowawczej i warunków pobytu w szkole zapewniających bezpieczeństwo , ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź  psychicznej  oraz ochronę i poszanowanie jego godności,

3)   korzystania z pomocy stypendialnej bądź doraźnej  , zgodnie z odrębnymi przepisami

4)   życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie  dydaktyczno-wychowawczym

5)   swobody wyrażania myśli i przekonań , w szczególności dotyczących życia szkoły a także  światopoglądowych i religijnych – jeśli nie narusza  tym dobra innych  osób ,

6)   rozwijania zainteresowań , zdolności i talentów , poprzez wybór kół zainteresowań i innych form zajęć

7)   sprawiedliwej , obiektywnej i jawnej oceny oraz znajomości sposobów kontroli postępów i osiągnięć szkolnych informacji o wymaganiach edukacyjnych, wynikających z „Wewnątrzszkolnego systemu oceniania”

8)   pomocy w przypadku trudności w nauce

9)   korzystanie z poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego i zawodowego

10)       korzystania z pomieszczeń szkolnych ,sprzętu ,środków dydaktycznych księgozbioru biblioteki podczas  zajęć  szkolnych  i pozalekcyjnych,

11)       wpływania na życie szkoły przez działalność samorządową oraz zrzeszania się w organizacjach działających w szkole.

12)       znajomości minimum programowego na dany rok dla swojej  klasy.

13)       zgłaszania nauczycielom problemów budzących szczególne zainteresowanie z prośbą o wyjaśnienie i pomoc w ich rozwiązaniu.

14)       znajomości terminu pisemnego sprawdzianu wiadomości w klasie z tygodniowym  wyprzedzeniem

15)       otrzymania do wglądu sprawdzonej i poprawionej pracy  w terminie  dwóch tygodni od jej napisania

16)       znajomości  bieżących ocen z poszczególnych przedmiotów

17)       pisemnego zwrócenia się do dyrektora szkoły, przed posiedzeniem kwalifikacyjnym  rady pedagogicznej , o przeprowadzanie egzaminu sprawdzającego, jeżeli ustalona przez nauczyciela  ocena – jego zdaniem lub zdaniem rodziców  jest niezgodna z jego osiągnięciami ,

18)       pisemnego zwrócenia się do dyrektora szkoły o przeprowadzenie egzaminu kwalifikacyjnego w przypadku , gdy był nie klasyfikowany z co najmniej jednego przedmiotu  z powodu nieobecności:

-      usprawiedliwionej nieusprawiedliwionej – w tym za zgodą rady pedagogicznej

19)      zwracania się do wychowawcy klasy i organów szkoły we wszystkich istotnych sprawach i uzyskiwania  od nich pomocy w różnych trudnych sytuacjach  życiowych

20)       zapewnienia poszanowania godności własnej i dyskrecję  w sprawach osobistych , a także stosunków rodzinnych ,korespondencji ,przyjażni , uczuć

 

  1. Uczeń ma prawo powiadomienia i złożenia skargi do wychowawcy , pedagoga szkolnego ,dyrektora lub przedstawiciela Samorządu Uczniowskiego w przypadku nie przestrzegania powyższych postanowień.
    1. Wniesiona przez ucznia skarga powinna być zbadana i rozpatrzona w ciągu 7 dni.
    2. Wychowawca lub pedagog szkolny informuje ucznia o wyniku rozstrzygnięć
    3. wniesionej skargi.

 

§ 29

 

Obowiązki ucznia

 

 

1. Uczeń jest w szczególności  zobowiązany do :

 

1)   przestrzegania przepisów obowiązujących w szkole w szczególności postanowień zawartych w statucie szkoły

2)    podporządkowania się zaleceniom i zarządzeniom dyrektora ,innych nauczycieli i postanowień Samorządu Uczniowskiego

3)   systematycznego i aktywnego uczestniczenia w zajęciach lekcyjnych, na które ma przybywać punktualnie i w życiu szkoły

4)   uzupełniania braków wynikających z nieobecności w szkole ( n.p uzupełnienia ćwiczeń, odrobienia zaległych zadań)

5)   przygotowywania się do zajęć zgodnie z wymaganiami określonymi przez nauczyciela prowadzącego zajęcia

6)   przestrzegania zasad kultury współżycia w odniesieniu do kolegów , nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz właściwego zachowania się podczas trwania zajęć i na przerwach

7)   dbania o własne życie , zdrowie i higienę oraz prawidłowy rozwój

8)   dbania o wspólne dobro , ład i  porządek w szkole

9)   okazywania szacunku pracownikom szkoły , innym uczniom oraz osobom starszym poprzez społecznie akceptowane  normy 

10)      dbania o honor i tradycje szkoły ,postępowania zgodnego z dobrem społeczności szkolnej ,współtworzenia jej autorytetu

11)      nie ulega szkodliwym nałogom (paleniu, piciu alkoholu, używaniu narkotyków)

12)       nie urządzania zabaw zagrażających  bezpieczeństwu uczniów lub powodujących zniszczenie mienia szkolnego w czasie przerw , zajęć lekcyjnych i poza lekcyjnych;

13)       w przypadku udowodnienia uczniowi zniszczenia mienia odpowiedzialność materialną za ten czyn ponoszą jego rodzice/opiekunowie prawni

14)       nie przenoszenia ideologii strojów ,zachowań nieformalnych  grup na teren szkoły

15)       przeciwdziałania wszelkim przejawom  nieodpowiedzialności   ,lekceważenia obowiązków ucznia

16)       stwarzania atmosfery wzajemnej życzliwości ,pomagać słabszym przeciwdziałać wszelkim przejawom przemocy , brutalności  a także zarozumialstwa

17)       przestrzegania zasad higieny osobistej

18)       noszenia jednolitego stroju obowiązującego w szkole i dbania o jego estetykę

19)       kulturalnego zachowywania się w każdej sytuacji

20)       dbania o poprawność naszego języka w kontaktach z innymi .

21)      przestrzegania zakazu włączania i używania  telefonu komórkowego oraz korzystania z innych urządzeń elektronicznych podczas zajęć szkolnych

 

§ 30

 

Rodzaje nagród stosowanych w szkole wobec uczniów oraz zasady ich stosowania

 

1.Ucznia można nagrodzić za:

 

1)   wybitne osiągnięcia w nauce

2)   wzorową postawę uczniowską

3)   reprezentowanie szkoły w olimpiadach ,konkursach i zawodach,

4)   działalność na rzecz społeczności lokalnej i ochrony środowiska naturalnego.

 

2. Rodzaje nagród :

 

1)   indywidualne

2)   zespołowe

 

3. Formy stosowanych nagród:

 

1)   pochwała wobec klasy przez nauczyciela , wychowawcę , dyrektora

2)   pochwała przez dyrektora wobec klasy i szkoły na apelu

3)   dyplom od Rady Rodziców na koniec roku szkolnego

4)   nagroda rzeczowa do Rady Rodziców na koniec roku szkolnego

5)   nagrody rzeczowe , dyplomy za zajęcia punktowanych miejsc I-III w konkursach szkolnych i poza szkolnych

6)   świadectwo z wyróżnieniem (otrzymuje je uczeń,  ze średnią powyżej 4,75 bardzo dobrą oceną  z zachowania.)

        4. Fundatorem nagród może być :

 

1)   szkoła

2)   Rada Rodziców

3)   sponsorzy

 

§ 31

 

Rodzaje  kar

 

1. Za nieprzestrzeganie postanowień statutu , a w szczególności  uchybianie obowiązkom, o których mowa w § 29 uczeń może zostać ukarany :

1)   upomnieniem słownym przez wychowawcę lub innego nauczyciela  z wpisem do dziennika

2)   naganą pisemną udzieloną przez wychowawcę

 

3)   rozmową dyscyplinującą z wychowawcą i pedagogiem w obecności rodziców

4)   upomnieniem ustnym dyrektora  z wpisem do dziennika

5)   naganą pisemną udzieloną przez dyrektora 

6)   zawieszeniem w prawach do udziału w pozalekcyjnych formach  życia szkolnego (dyskotekach , ogniskach, wycieczkach klasowych itp.) do reprezentowania szkoły na zewnątrz

7)   pozbawieniem funkcji pełnionych w klasie

8)   pozbawieniem funkcji pełnionych na forum szkoły

9)   obniżeniem oceny z zachowania

10)      przeniesieniem do równoległej klasy w swojej szkole decyzją Rady Pedagogicznej, na wniosek wychowawcy klasy  lub innego nauczyciela

a)   w przypadku kilkakrotnego zastosowania wobec ucznia kary z pkt. 1-5

b)   w przypadku wyczerpania wszelkich możliwości  oddziaływań pedagogicznych (rozmowy z wychowawcą, rodzicami , pedagogiem , katechetą , dyrektorem)

11)       przeniesieniem do innej szkoły:

w przypadku kiedy zostały  wyczerpane wszystkie możliwości kar z pkt.1-7 , a uczeń nadal nie przejawia chęci  poprawy, ma demoralizujący  wpływ na kolegów, popada w konflikt z prawem

jest członkiem grupy przestępcze, jest dilerem narkotyków itp.

Przeniesienia do innej szkoły dokonuje kurator oświaty na wniosek dyrektora

 

 12) zdeponowaniem telefonu komórkowego lub innego urządzenia elektronicznego u dyrektora szkoły w przypadku włączenia lub używania ich podczas zajęć, do momentu odbioru przez rodziców lub opiekunów prawnych ucznia

13) uzyskaniem wpisu punktów ujemnych zgodnie z  WSO za brak stroju szkolnego

 

2.Nie mogą być stosowane kary naruszające nietykalność i godność  osobistą ucznia .

 

 

§ 32

 

Tryb odwoływania się od kary.

 

1.  Wychowawca ma obowiązek niezwłocznego poinformowania rodziców o wymierzonej karze i odnotowania tego faktu w dzienniku lekcyjnym

2.  Uczniowi przysługuje prawo odwołania się od wymierzonej kary ( z wyjątkiem upomnień ustnych )

3.  Uczeń ma prawo  pisemnie odwołać się od wymierzonej  mu kary za pośrednictwem Samorządu Uczniowskiego lub rodzica do dyrektora szkoły w terminie 3 dni od otrzymania informacji  o nałożonej karze.

  1. Dyrektor w terminie 7 dni od otrzymania podania po jego rozpatrzeniu i zbadaniu sprawy podtrzymuje lub anuluje karę.
  2. Odwołanie kary ogłasza uczniowi  osoba orzekająca udzielenie kary w obecności tych samych osób oraz w podobnych okolicznościach

 

 

§ 33

 

Postanowienia  końcowe.

 

1. Dokonywanie zmian w Statucie  odbywa się w trybie właściwym dla jego uchwalenia

2. Zasady postępowania w sprawie uchylenia Statutu lub niektórych jego postanowień określa ustawa.

3. Załączniki stanowią integralną część Statutu .

-    Program Wychowawczy Szkoły

-      Program  Profilaktyki

-      Wewnątrzszkolny  System Oceniania

-      Regulamin Samorządu Uczniowskiego

-      Regulamin Rady Rodziców

-      Regulamin Rady Pedagogicznej

-      Regulamin Biblioteki Szkolnej

-      Regulamin  Świetlicy.

4. Z dniem wejścia w życie Statutu traci moc dotychczas obowiązujący  Statut wraz z poprawkami

 

Statut  wchodzi w życie z dniem 31.01 2005                                          

                                                                                        

 

Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 05 stycznia 2016 09:28
Dokument wprowadzony do BIP przez: Bogusława Czarny
Ilość wyświetleń: 799
05 stycznia 2016 09:29 (Bogusława Czarny) - Zmiana danych dokumentu. (Dokument opublikowany)
05 stycznia 2016 09:28 (Bogusława Czarny) - Dodanie dokumentu. (Dokument opublikowany)